14 مرحله چرخه روانشناسی بازار – نحوه کنترل احاساسات در معاملات سهام
چرخه روانشناسی بازار را می توانی مهمترین اصل برای دوری از انجام معالملات احساسی دانست. بازارهای کارآمد بر این فرض استوارند که افراد منطقی با هدف به حداکثر رساندن سود و به حداقل رساندن ضرر وارد معاملات می شوند. در حالی که این نظریه صحیح است، اکثر سرمایه گذاران ربات های کاملاً منطقی نیستند که بازارهای کارآمد به آنها تکیه کنند و ممکن است هر معاله گری حتی حرفه ای دچار احساسات شده و با احساس خود وارد معاله ای شود. عمدتا احساسات اغلب تصمیم گیری ما را مختل می کند و ما را از رفتار منطقی باز می دارد. در این مقاله قصد داریم تا چرخه روانشناسی بازار را مورد بررسی قرار دهیم.
با علم به اینکه هرگز نمی توانیم بر تعصبات عاطفی ذاتی خود غلبه کنیم، باید به دنبال درک طیف وسیعی از احساساتی باشیم که ممکن است به عنوان سرمایه گذار تجربه کنیم و اینکه چگونه بر تعاملات ما با بازار تأثیر می گذارد. یک چرخه روانشناسی بازار مشترک وجود دارد که چگونگی تکامل احساسات و تأثیر آنها بر تصمیمات ما را روشن می کند. با درک می توانیم به خوبی احساسات خود را در معاملات کنترل کنیم و از معاملات احساسی بپرهیزیم.
این نمودار احساسات بازار سهام 14 مرحله از سفر سرمایه گذاری را نشان می دهد. آیا هیچ کدام از آنها برای شما آشنا به نظر می رسد؟
بررسی چرخه روانشناسی بازار
1. خوش بینی
یک چشم انداز مثبت ما را در مورد آینده تشویق می کند و ما را به خرید سهام سوق می دهد.
2. هیجان
با دیدن کارکرد برخی از ایدههای اولیه، شروع به بررسی آنچه که موفقیت در بازار به ما اجازه میدهد انجام دهیم، میکنیم.
3. هیجان
در این مرحله، ما سرمایه گذاران نمی توانیم موفقیت خود را باور کنیم و شروع به اظهار نظر در مورد باهوش بودن خود می کنیم.
4.سرخوشی
این نقطه حداکثر ریسک مالی را نشان می دهد. با مشاهده هر تصمیمی که منجر به سود سریع و آسان می شود، شروع به نادیده گرفتن ریسک می کنیم و انتظار داریم هر معامله ای سودآور شود.
5. اضطراب
برای اولین بار بازار علیه ما حرکت می کند. ما که هرگز به زیان های تحقق نیافته خیره نشده ایم، به خود می گوییم که سرمایه گذاران بلندمدت هستیم و تمام ایده های ما در نهایت به نتیجه خواهند رسید.
6. انکار
زمانی که بازارها بازگشتی نداشته اند و ما نمی دانیم چگونه باید پاسخ دهیم، شروع به انکار انتخاب های ضعیف خود می کنیم یا اینکه اوضاع به زودی بهبود نخواهد یافت.
7. ترس
واقعیت های بازار گیج کننده می شوند. ما معتقدیم سهامی که داریم هرگز به نفع ما حرکت نمی کند.
8. یأس
بدون دانستن اینکه چگونه عمل کنیم، هر ایده ای را درک می کنیم که به ما امکان می دهد به نقطه سربه سر برگردیم.
9. هراس
با پایان دان به تمام ایده ها، ما در مورد آنچه که در آینده انجام دهیم دچار مشکل هستیم.
10. کاپیتولاسیون
با تصمیم گیری در مورد سبد ما هرگز دوباره افزایش نخواهد یافت، ما تمام سهام خود را می فروشیم تا از ضررهای آینده جلوگیری کنیم.
11. ناامیدی
پس از خروج از بازارها، دیگر نمی خواهیم سهام بخریم. این اغلب لحظه بزرگترین فرصت مالی را نشان می دهد.
12. افسردگی
بدون دانستن اینکه چگونه میتوانیم تا این حد احمق باشیم، در تلاش برای درک اعمال خود ماندهایم.
13. امید
در نهایت ما به این درک باز میگردیم که بازارها در چرخه روانشناسی بازار حرکت میکنند و به دنبال فرصت بعدی خود میگردیم.
14. امداد
پس از خرید سهامی که سودآور شد، ایمان ما به اینکه آینده ای در سرمایه گذاری وجود دارد، تجدید می شود.
افراد به وضوح چرخه روانشناسی بازار را در فرآیند تصمیم گیری خود دنبال می کنند. از آنجایی که شاخص های گسترده ای مانند S&P 500 منعکس کننده تصمیمات میلیون ها فرد است، باید انتظار داشته باشیم که قیمت های شاخص نیز این الگو را دنبال کنند.
- تحلیل تکنیکال چیست؟
- بازار مالی چیست؟ انواع بازارهای مالی کدام اند؟
- انواع تحلیل بازارهای مالی
- بورس کالا چیست؟
- بورس چیست؟
- شاخص بورس چیست؟
- سهام چیست؟ سهامدار کیست؟