تحلیل تکنیکالآموزش‌های نوشتاری

تحلیل تکنیکال چیست؟

تحلیل تکنیکال چیست؟

تحلیل تکنیکال در بازار های مالی روشی برای پیش بینی رفتار احتمالی نمودار از طریق داده های گذشته همچون قیمت و تغییرات آن، حجم معاملات و … است. این روش در تمام بازار هایی که بر اساس عرضه و تقاضا فعالیت می کنند کاربرد دارد، بازار هایی همچون ارزهای خارجی، بورس اوراق بهادار و بازار طلا، فلزات گران بها و مسکن را با استفاده از این روش می توان تحلیل کرد. تحلیلگران تکنیکال بر خلاف تحلیلگران بنیادی ارزش ذاتی اوراق بهادار را اندازه‌گیری نمی‌کنند، آنها از روی تحلیل و بررسی نمودارها رفتار آتی قیمت را پیش بینی می کند.
به علم بررسی نمودارهای قیمتی و پیش بینی رشد یا نزول بازار ها توسط نمودارها را علم تکنیکال می گویند. به صورت کلی می‌توان آن را به ۳ روش ذیل توضیح داد:

  • تحلیل نوسان‌های گذشته قیمت با انگیزه پیش بینی تغییرات آینده قیمت
  • تحلیل مبتنی بر رفتارهای بازار از طریق مطالعه نمودار قیمت، میانگین متحرک قیمت‌ها، حجم معاملات، حجم معاملات باز، شکل گیری الگوها و سایر شاخص‌های تکنیکال
  • روشی برای پیش بینی قیمت کالاها بر اساس الگوی تغییرات قیمت و تغییرات حجم معاملات بدون در نظر گرفتن عوامل بنیادین بازار را گویند.

تحلیل تکنیکال بر سه اصل استوار است

1-همه چیز در نمودار قیمت دیده شده است.
2-قیمت ها طبق روند مشخصی حرکت می کنند.
3-تاریخ تکرار می شود.

تحلیل تکنیکال چیست
۱- همه چیز در نمودار قیمت است.

یک انتقاد عمدۀ تحلیل تکنیکال آن است که صرف نظر از عوامل فاندامنتال شرکت، فقط حرکت نموداری قیمت را در نظر می گیرد، اما قیمت هر سهمی همه عوامل فاندامنتالی که بر شرکت تاثیر دارد یا می تواند داشته باشد را منعکس می کند.

تحلیل گران تکنیکال بر این باورند که عوامل بسیار زیادی همچون فاکتورهای اقتصادی کلان و روان شناسی بازار سرمایه و بسیاری فاکتور های دیگر، قیمت سهام را تعیین می کند که این فقط تحلیل رفتار نمودار قیمت است که حاصل از بررسی عرضه و تقاضا برای یک سهم خاص در بازار است، به آن توجه دارد.

۲- قیمت ها طبق روند مشخصی حرکت می کنند.

در تحلیل تکنیکال، باور بر این است که حرکت قیمت ها از روند خاصی تبعیت می کند یعنی بعد از استقرار یک روند، حرکت قیمت در آینده، در همان جهت خواهد بود مگر عوامل و ابزار های تحلیل تکنیکال روندجدیدی برای سهم بیابند.

۳- تاریخ تکرار می شود.

یک ایدۀ مهم دیگر در تحلیل تکنیکال، آن است که تاریخ عمدتا از لحاظ حرکت قیمت، تمایل به تکرارشدن دارد. ذات تکراری حرکت قیمت، به روانشناسی بازار نسبت داده می شود، به بیان دیگر، شرکت کنندگان در بازار تمایل دارند که در طول زمان واکنش مشابهی نسبت به نوسانات بازار ارائه دهند.

تحلیل تکنیکال، از الگوهای نموداری برای تحلیل حرکت های بازار و درک الگوها استفاده می کند. هرچند که بسیاری از این نمودارها، بیش از ۱۰۰ سال است که مورد استفاده قرار می گیرند، اما تصور می شود که هنوز با اطلاعات امروزی مرتبط هستند چون آنها الگوهای حرکت قیمت را به گونه ای نشان می دهند که اغلب خودشان را تکرار می کنند.

آموزش تحلیل تکنیکال

شاید بسیار در باره این ۳ اصل شنیده یا خوانده باشید در این مقاله می‌خواهیم از منظری دیگر تحلیل تکنیکال را مورد بررسی قرار دهیم. در علم تکنیکال روش و ابزارهای بسیار متنوعی وجود دارد یادگیری آن‌ها خالی از لطف نیست اما بدلیل تعداد بسیار زیاد این ابزار، ما در این مقاله به مهترین و پرکابردترین این ابزار اشاره می‌کنیم.

فراموش نکنیم که علم تحلیل بازار های مالی فقط مختص به یادگیری نمودارها و مفاهیم مالی نیست توجه به رواشناسی بازار و مدیریت سرمایه می‌توان ما را در سرمایه گذاری موفق یاری دهد.

در آموزش تحای تکنیکال سطوح مختلفی آموزش داده می شود که ما در خانه سرمایه تمام این سطوح را به صورت کاملا کاربردی به شما آموزش می دهیم. این سطوح به شرح ذیل است:

۱- روند شناسی

روند مثبت

مجموعه‌‍ای از تغییرات قیمتی که بتوان سه کف قیمتی را با یک خط به یک دیگر متصل کرد به گونه ای که به ازای هر کف یه سقف بالاتر داشته باشیم بدین صورت که کف و سقف سوم از کف و سقف دوم بالاتر و دومی نیز نسبت به اولی بالاتر باشد (اصل سوم قیمت ها براساس روند ها حرکت می‌کند).

تحلیل تکنیکال چیست

روند منفی

مجموعه‌ای از تغییرات قیمتی که بتوان سه سقف قیمتی را با یک خط به یک دیگر متصل کرد به گونه‌ای که به ازای هر سقف یه کف بالاتر داشته باشیم بدین صورت که سقف و کف سوم از سقف و کف دوم بالاتر و دومی نیز نسبت به اولی بالاتر باشد.

تحلیل تکنیکال چیست۲- خطوط مقاومت و حمایت

مقاومت

به ناحیه‌ای از قیمت گفته می‌شود که در روند های صعودی در مقابل کندل ها قرار می‌گیرد. و هربار قیمت ها به این ناحیه نزدیک شده یا با آن برخود کرده در عبور از آن ناتوان بوده اند. به این ناحیه، ناحیه مقاومتی گفته می‌شود. به هر میزان که تعداد برخورد ها با این ناحیه بیشتر و زمان عبور از این ناحیه طولانی تر بیشتر قدرت این مقاومت بیشتر بوده و در صورت شکست حرکات صعودی بزرگ دیده می‌شود.

تحلیل تکنیکال چیستحمایت

هرگاه قیمت‌ها در مسیر نزولی به ناحیه‌ای نزدیک شده و یا آن ناحیه را لمس کنند و نتوانند از آن ناحیه حرکت منفی خود را ادامه داده و تغییر مسیر دهند ناحیه حمایتی گفته می‌شود ذات این ناحیه برعکس با ناحیه مقاومتی می‌باشد.

اما مانند ناحیه مقاومت به هر میزان که تعداد برخوردها و مدت زمان تشکیل این ناحیه بیشتر باشد قدرت حمایتی بیشتری نیز دارد. در صورت شکسته شدن حمایت‌های بلند مدتی ریزش‌های بزرگ دیده می‌شود.

تحلیل تکنیکال چیستسقف تاریخی

دقیقا همانند ناحیه مقاومتی عمل میکنند با این تفاوت که قیمت‌ها بعد از تعدیلات (افزایش سرمایه‌ها – گپ‌های قیمتی)، به همان سقف قبلی خود بازمیگردند معمولا زمان رسیدن به سطوح قبلی قیمت زمانی بیش از ۸ سال باشد در صورت شکست سقف قبلی توان حرکتی قدرتمندی ایجاد می‌شود. (اصل دوم همه چیز در قیمت لحاظ شده است)

تحلیل تکنیکال چیست
۳- اندیکاتورها

اندیکاتورها ابزاری هستند که با فرمول خاص خود به تحلیلگر در زمینه تشخیص جهت حرکت بازار کمک بسازیی می‌کنند. این نکته بسیار پر اهمیت می باشد که اندکاتور فقط و فقط جهت حرکتی را به ما نشان می‌دهد نه اندازه حرکت صعودی یا نزولی. در تحلیل تکنیکال بیش از ۱۰۰ نوع اندیکاتور داریم که به دو دسته اصلی تقسیم بندی می‌شوند.

  • اندیکاتورهایی که بر روی نمودار قرار می‌گیرند.
  • اندیکاتورهای که خارج از نمودار قرار می‌گیرند.

هر اندیکاتور دارای ویژگی‌ها و تفاسیر متفاوتی هستند. برای مثال در اندکاتور macd هرگاه شاهد کراس اندیکاتور از خط سیگنال هستیم نشانه‌ای از تغییر جهت حرکتی را به ما می‌دهد. یا در ادیکاتور RSI عبور ازناحیه ۵۰ به معنی قدرمندتر شدن روندهای مثبت است.

این نکته نباید فراموش شود که اندیکاتورها همراه با روش‌های اصلی یعنی روند شناسی و سطوح شناسی بیشترین بازدهی را برای تحلیل گر ایجاد می‌کنند.

۴- کندل شناسی

الگوهای کلاسیک

الگو های کلاسیک شامل رفتاری خاص در نمودارها می‌باشد که هرگاه نوعی ارایش خاص در نمودارها ایجاد می‌شود میتواند براساس آن رفتار آینده نمودار را پیش بینی کرد این ابزار براساس اصل دوم تکنکیال می‌باشد که پس بررسی ۱۰۰ ساله نمودارها و بررسی دقیق آن‌ها اسم گذاری شده اند.

در واقع با الهام گرفتن از رفتار طبیعت و نتیجه گیری از آن، همان روش را در نمودارها یافته اند بدین گونه که طبیعت سال‌ها زمان داشته تا بهینه ترین رفتار را ازخود نشان دهد لذا محققان علم تکنیکال بعد از بررسی بیش از ۱۰۰۰ نمودار با سابقه بیش از ۱۰۰ سال، بهینه ترین رفتار ممکن را پیدا کرده و نامگذاری کرده اند. (اصل سوم تاریخ تکرار خواهد شد)

تحلیل تکنیکال آرایش نموداری

نمودارهای به ۳ صورت میله‌ای، خطی، شمعی مورد بررسی قرار میگیرند پرکابردترین و محبوبترین روش نمایش نمودارها روش شمعی می‌باشد. هر شمع شامل جزییاتی از قبیل قیمتی اغازین، قیمت پایانی، بیشترین قیمت روز، کمترین قیمت روز می باشد که هرکدام از المان‌ها باعث ایجاد شکلی متفاوت در شمع می شود.

حال از کنار هم قرار گرفتن این شمع الگوهای متفاوتی ایجاد می‌شود که باتوجه به شکل آن‌ها میتواند اندازه و جهت حرکت را پیش بینی کرد الگوهای شعمی به ۳ دسته تک شمعی، دو شمعی و سه شمعی تقسیم بندی می‌شود.

۵- ایچیموکو

ایچموکو که در دسته ی اندیکاتورهای قرار می‌گیرد نوعی سیستم معاملاتی می باشد. که براساس سیستم میانگین خاص تشکیل شده است.

سیستم ایچموکو از ۵ جز تشکیل می‌شود:

تنکان، کیجون، چیمو، سنکو A و سنکو B

هرکدام از این اجزا نشان دهنده میانگینی خاص هستند که باعت ایجاد میانگین‌های دینامیک در سطح‌های مختلفی قیمتی می‌شود. مهمترین ویژگی سیسیم ایچیموکو معاملات کم خطر آن می‌باشد.

۶- فیبوناچی و امواج الیوت (موج شناسی)

این روش که براساس سری معروف فیبوناچی بنا شده است سری فیبوناجی که به مسله زاد و بلد خرگوش‌ها معروف می‌باشد در واقع بیان مسله است که تعداد خرگوش‌ها بعد از یک دوره خاص ضریبی از عدد ۱٫۶۱۸ و ۶۱٫۸ می‌باشد که به نرخ طلایی معروف هستند.

این اعداد و این نرح در سرتاسر گیتی پخش شده و نظمی بیکران رو ایجاد کرده است. شاید گفتن این نکته تکراری باشد که منشا تکنکیال طبیعت است اما در بررسی سری فیبوناچی و نمودارها این مسله برایمان آشکار می‌شود که حتی در معاملات ما انسان‌ها نیز نظمی نهفته که براساس این نرخ طلایی بوده است. بدین گونه که در هر روند صعودی یا نزولی دارای امواجی مثبت یا منفی هستند که این موج بعدی می‌تواند ۱٫۶۱۸ برابر موج قبلی و یا سایر نسبت‌های فیبوناچی باشد.

تحلیل تکنیکال دوره آموزش بورس نخبگان خانه سرمایه یکی از معدود کلاس هایی است که می توانید آموزش تحلیل تکنیکال را به صورت کاملا حرفه ای و کاربردی فرا بگیرید و در طول زمان یادگیری با پشتیبانی اساتید و استادیارهای این مجموعه سهم های مختلف را تحلیل و رفع اشکال کنید و با آمادگی کامل وارد بازار سرمایه شوید و معاملات خود را به بهترین شکل انجام دهید.

این مقاله تا چه میزان برای شما مفید بود؟

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن