آموزش‌های عمومیآموزش‌های نوشتاریتحلیل بنیادی

سرمایه گذاری در بورس با رویکرد مدیریت دارایی

یکی از گزینه‌های جذاب سرمایه گذاری برای بسیاری از افراد، سرمایه گذاری در بورس و بازارهای مشتق از آن است که نیازمند دانش و تجربه کافی است. بازار بورس بازاری پیچیده با سازوکاری خاص است؛ بنابراین قدم اول برای فعالیت در بازار بورس آشنا شدن با فرآیند سرمایه گذاری در آن و کسب اطلاعات مورد نیاز است.

سرمایه گذاری در بورس

یکی از انواع بازارهای سرمایه گذاری در ایران بازار بورس است که در سال‌های اخیر با استقبال سرمایه گذاران مواجه شده است. برای سرمایه گذاری در بورس دو روش کلی مستقیم و غیرمستقیم وجود دارد که در ادامه به توضیح این روش‌ها می‌پردازیم.

روش مستقیم

یکی از روش‌های سرمایه گذاری در بازار بورس سرمایه گذاری مستقیم است. افرادی که تمایل دارند تا به طور مستقیم در این بازار فعالیت کنند، با داشتن کد فعال بورسی مختص به خود می‌توانند به خرید و فروش اوراق بهادار مورد معامله بپردازند. سرمایه گذاری مستقیم به صورت مستقیم نیاز به دانش و مهارت کافی در این زمینه دارد. بنابراین برای همه مردم مناسب نیست.

روش غیرمستقیم (مدیریت دارایی)

یکی دیگر از روش‌های سرمایه گذاری در بورس به صورت غیرمستقیم است که می‌توان آن را جزو خدمت مدیریت دارایی به حساب آورد. مدیریت دارایی به معنای مدیریت سرمایه اشخاص حقیقی و حقوقی با سرمایه گذاری سرمایه ایشان در دارایی‌های مالی موجود در بازار سرمایه از جمله سهام، طلا، گواهی‌های کالایی و اوراق با درآمد ثابت است. هدف مدیریت دارایی حفظ ارزش دارایی افراد در مرحله اول و سپس افزایش ثروت ایشان از طریق شناسایی فرصت‌های موجود در بازار و انتخاب بهترین گزینه‌ها برای سرمایه‌گذاری است.

افرادی که تمایل دارند تا از این خدمات خاص استفاده کنند، به شرکت‌های مورد اطمینان تحت نظارت سازمان بورس و اوراق بهادار مراجعه می‌کنند و سرمایه خود را در اختیار آن‌ها قرار می‌دهند.

دو روش عمده برای استفاده از خدمات مدیریت دارایی وجود دارد؛ سرمایه گذاری در صندوق های سرمایه گذاری مشترک و سبدگردانی اختصاصی که در ادامه به توضیح آن‌ها می‌پردازیم.

صندوق های سرمایه گذاری مشترک

در صندوق های سرمایه گذاری با جمع‌آوری سرمایه افراد، این سرمایه را در اوراق بهادار و سایر ابزارهای موجود در بازار سرمایه گذاری می‌کنند و بازده حاصل از این سرمایه گذاری را به سرمایه گذاران می‌پردازند. این صندوق ها توسط تیم‌های حرفه‌ای و متخصص، مدیریت و کنترل می‌شود.در نتیجه دارای ریسک معقول‌تری نسبت به سرمایه گذاری مستقیم بوده و می‌توانند بازدهی مطلوبی برای سرمایه گذاران ایجاد کنند. این صندوق ها برای افرادی که اطلاعات لازم از بازار سرمایه ندارند و یا زمان کافی برای بررسی و تحلیل سهام و سایر اوراق بهادار را ندارند بسیار مناسب هستند.

صندوق های سرمایه گذاری انواع مختلفی دارند؛ که از منظر نحوه خرید و فروش واحدهای صندوق و یا ترکیب دارایی‌های آن‌ها دسته‌بندی می‌شوند.

انواع صندوق های سرمایه گذاری

انواع صندوق های سرمایه گذاری براساس نحوه خرید و فروش واحدها

صندوق های مبتنی بر صدور و ابطال

برای خرید و فروش صندوق های مبتنی بر صدور و ابطال، لازم است که افراد به سامانه صندوق مورد نظر مراجعه و از طریق این سامانه اقدام به خرید و فروش واحدهای آن کنند و یا اینکه به مراکز مورد تأیید صندوق مراجعه و به صورت حضوری درخواست صدور یا ابطال واحدهای صندوق را ثبت کنند.

صندوق های قابل معامله

واحدهای صندوق های سرمایه گذاری مشترک قابل معامله در بورس را می‌توان همانند سایر سهام عادی مورد معامله در تابلوهای بازار بورس، از طریق سامانه‌ کارگزاری‌ها خرید و فروش کرد. لازم به ذکر است صندوق های قابل معامله می‌توانند از نوع درآمد ثابت، در سهام یا مختلط باشند.

صندوق های با درآمد ثابت

عمده سرمایه موجود در این نوع از صندوق ها در دارایی های با درآمد ثابت سپرده گذاری می‌شوند. دارایی های با درآمد ثابت عبارت‌اند از سپرده های بانکی، اوراق مشارکت و … . این صندوق ها در مقایسه با سایر صندوق های موجود در بازار کمترین میزان ریسک را دارا هستند و در مقابل بازده کمتری نیز نسبت به سایر صندوق ها و اوراق بهادار ایجاد می‌کنند. صندوق سرمایه گذاری با درآمد ثابت، مناسب افرادی است که ریسک گریز بوده و یا به دنبال کاهش ریسک سرمایه گذاری‌های خود هستند.

صندوق سرمایه گذاری در سهام

صندوق های سرمایه گذاری در سهام دارای ترکیب دارایی اوراق سهام و حق تقدم سهام هستند. بیش از ۷۰ درصد سرمایه موجود در این صندوق ها در این اوراق سرمایه گذاری می‌شوند و در مقایسه با سایر صندوق های موجود دارای ریسک و بازده مورد انتظار بیشتری نیز هستند. با وجود آن‌که ریسک این صندوق ها زیاد است، اما می‌توان گفت که نسبت به معاملات سهام به طور مستقیم و شخصی، همچنان ریسک کمتری را دارا هستند. این صندوق ها مناسب افراد ریسک‌پذیر بوده که به استفاده از یک ابزار حرفه‌ای تمایل دارند.

صندوق سرمایه گذاری مختلط

در این صندوق‌ها بین 40 تا 60 درصد از دارایی‌های صندوق در سهام و حق تقدم سهام شرکت‌های پذیرفته شده در بورس سرمایه‌گذاری می‌شود و مابقی به اوراق با درآمد ثابت اختصاص می‌یابد؛ بنابراین می‌توان گفت که ریسک و بازدهی این صندوق ها از صندوق های با درآمد ثابت، بیشتر و از صندوق های در سهام، کمتر است.

ارزش خالص دارایی صندوق‌ های سرمایه گذاری (NAV)

ارزش خالص دارایی‌ها از طریق کسر بدهی‌های صندوق از ارزش روز کل پرتفوی (سبد دارایی‌ها) بدست می‌آید.

بدهی های صندوق – ارزش روز کل پرتفوی = ارزش خالص دارایی ها

بر این اساس اگر بخواهیم ارزش خالص دارایی‌ها را به ازای هر واحد بدست آوریم، کافی است ارزش خالص دارایی‌ها را بر تعداد واحدهای صندوق تقسیم کنیم:

nav ابطلال صندوق های سرمایه گذاری

واحدهای صندوق های سرمایه گذاری کوچک‌ترین جزء آن‌ها است و برای سرمایه گذاری در صندوق ها باید واحدهای آن صندوق را با قیمت روز (یا قیمت صدور که بر اساس ارزش خالص دارایی های صندوق در هر روز مشخص می‌شود) خریداری کرد.

 

این مقاله تا چه میزان برای شما مفید بود؟

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن