آموزش‌های عمومیآموزش‌های نوشتاریتحلیل بنیادی

انواع مجامع شرکت های بورسی — راهنمای جامع

قبل از برگزاری مجمع هر شرکت بورسی، برای هر سهامدار و یا معامله گری سوال می شود که در کدام یک از مجامع شرکت های بورسی بهتر است شرت کند و یا اینکه قبل از برگزاری مجمع سهام خود را بفروشد. ما در این مطلب سعی داریم، ضمن معرفی انواع مجامع بورسی، توضیح دهیم که شرکت در کدام یک می تواند برای سهامداران و معامله گران مفید باشد؛ با ما در حد ضررهای بازار همراه باشید.

همیشه مجامع شرکت‌های بورسی برای سرمایه گذاران تازه وارد به بورس ابهاماتی را به همراه دارند. سهام‌داران تازه کار باید برای به دست آوردن اطلاعات درباره مجامع شرکت‌ها منابع مختلف را زیرورو کنند تا شاید چیزی دستگیرشان شود. زمانی که فصل مجامع شرکت‌ها فرا می‌رسد سهام‌داران تازه وارد به بورس که تجربه شرکت در مجامع را ندارند با ابهامات زیادی مثل وضعیت نماد در هنگام مجمع، وضعیت قیمت سهم قبل و بعد از مجمع، اتفاقاتی که در مجامع می‌افتد و غیره مواجه می‌شوند. حتی تفاوت مجمع عمومی عادی و فوق العاده نیز برای بسیاری از عزیزان جای سوال دارد. در این مقاله از وبلاگ خانه سرمایه به سراغ مجمع عمومی عادی سالیانه و مجمع عمومی فوق العاده شرکت‌ها می‌رویم و سعی می‌کنیم تا اطلاعات موجود را تا حد ممکن در قالبی ساده و کاربردی به شما ارائه دهیم.

منظور از مجامع شرکت های بورسی چیست؟

اگر بخواهیم یک تعریف مختصر و ساده از مجمع داشته باشیم می‌توانیم این گونه بگوییم که به هر گونه گردهمایی سهام‌داران و مدیران یک شرکت سهامی که به منظور تعیین وضعیت شرکت و تصمیم گیری در خصوص فعالیت‌های آن شکل می‌گیرد، مجمع گفته می‌شود. شرکت در این مجمع‌ها برای سهام‌داران و شرکت، منافعی را در بر دارد.

در ادامه این مطلب به سراغ اتفاقاتی می‌رویم که در صورت تشکیل مجمع‌ها برای وضعیت معاملاتی سهم، قیمت سهم و سود سهم می‌افتد. اما قبل از آن بد نیست که آشنایی مختصری با انواع مجامع شرکت‌ها داشته باشید.

انواع مجامع شرکت های بورسی

مجامع شرکت های بورسی

1- مجمع عمومی موسس

سرمایه گذارانی که قصد خرید و فروش سهام در بورس اوراق بهادار را دارند هیچ گاه برگزاری این نوع مجمع از انواع مجامع شرکت ها را شاهد نخواهند بود. مجمع عمومی موسس در ابتدای تاسیس شرکت با اهداف زیر تشکیل می شود :

  • رسیدگی به گزارش مؤسسین و تصویب آن و نیز احراز پذیره ‌نویسی کلیه سهام شرکت
  • تصویب اساسنامه شرکت و در صورت لزوم اصلاح آن.
  • انتخاب اولین مدیران و بازرسان شرکت.
  • تعیین روزنامه کثیرالانتشار برای اطلاع رسانی هرگونه دعوت و اطلاعیه بعدی برای سهامداران تا تشکیل اولین مجمع عمومی عادی

برای برگزاری مجمع عمومی موسس باید حداقل مالکان و دارندگان بیش از یک دوم سرمایه، در جلسه حضور داشته باشند. اما اگر این تعداد تامین نشود، جلسه دوم تعیین می گردد. این بار تعداد حاضرین دارنده سهام، به یک سوم مالکان سرمایه شرکت برسد، کفایت می کند. چنان چه باز هم به دلیل نرسیدن به حد نصاب دارندگان سهام، جلسه تشکیل نشود؛ آخرین جلسه مجمع عمومی موسس، یعنی جلسه سوم برگزار خواهد شد. اگر این جلسه نیز به حد نصاب نرسیده و تشکیل نگردد، تاسیس شرکت به کلی ملغی می گردد.

2- مجمع عمومی عادی

1-2 مجمع عمومی عادی سالیانه

از دیگر انواع مجامع شرکت ها ، مجمع عمومی عادی سالیانه می باشد. مجمع عمومی عادی سالیانه برای رسیدگی به صورت ‌های مالی شرکت ها، گزارش مدیران و بازرسان شرکت و تقسیم سود و اندوخته بین صاحبان سهام، در زمانی که در اساسنامه پیش‌بینی شده است، تشکیل می‌شود. مجمع عمومی عادی با حضور حداقل بیش از نیمی از سهامداران به نسبت تعداد سهام، رسمیت می‌یابد و تصمیمات همواره با اکثریت نصف به علاوه یک رای حاضر در جلسه رسمی، معتبر خواهد بود.

این نوع مجمع، یک بار در سال برگزار می شود. طبق قانون تجارت ایران، شرکت های سهامی موظف هستند که مجمع عمومی عادی سالیانه خود را حداکثر 4 ماه پس از پایان سال مالی خود برگزار نمایند. در نتیجه از آنجایی که سال مالی اکثر شرکت های بورسی پایان اسفند ماه می باشد، اکثر مجامع شرکت ها در خرداد و تیرماه برگزار می شود.

2-2 مجمع عمومی عادی به طور فوق‌العاده

در صورتی که نیاز باشد تا بیش از یک‌بار مجمع عمومی عادی تشکیل شود، در آگهی دعوت به مجمع، نام آن مجمع عمومی عادی به‌طور فوق‌العاده است. انتخاب هیئت‌مدیره و تغییر ترکیب سهامداران در این مجمع صورت می‌پذیرد؛ بنابراین مجمع عمومی عادی به‌طور فوق‌العاده همان مجمع عمومی عادی است که در زمانی غیر از زمان معین شده در اساسنامه تشکیل می‌شود.

در این مجمع برای انتخاب مدیران هر فرد به ازای هر مدیر یک حق رأی دارد. به‌طور مثال اگر فردی 100حق رای داشته باشد و 5 مدیر باید انتخاب شوند، این فرد دارای 500 حق رأی است که می‌تواند همه رأی را به یک نفر یا چند نفر اختصاص دهد.

نکات پیرامون مجمع عمومی عادی

  1. لازم به ذکر است که امکان برگزاری مجمع عمومی عادی، بیش از یک بار در سال نیز وجود دارد و این بر حسب نیازهای شرکت، برنامه ریزی خواهد شد.
  2. توجه داشته باشید که غالبا زمان برگزاری مجمع عمومی عادی سالیانه باید از قبل در اساسنامه آورده شده باشد و در صورتی هم که به هر دلیلی تاریخ آن تغییر یافته و یا نیاز به تشکیل مجمع دیگری باشد، تاریخ آن باید در وب سایت سازمان بورس و روزنامه های پرتیراژ اعلام گردد. معمولا فاصله بین انتشار آگهی برگزاری مجمع و زمان برگزاری آن چیزی بین 10 تا 40 روز خواهد بود.
  3. برای برگزاری رسمی مجمع عمومی عادی، باید بیش از یک دوم سهامداران به نسبت میزان سهامی که در اختیار دارند، در جلسه حاضر باشند. مصوبات این مجمع نیز با یک رای بیش از نصف آرا، به تصویب خواهد رسید. در غیر این صورت تصمیمات و مصوبات، قابل تصویب و اجرا نخواهند بود.
  4. لازم به ذکر است که حداکثر چهار ماه پس از به پایان رسیدن سال مالی یک شرکت، برای برگزاری مجمع عمومی عادی فرصت وجود دارد و حتما باید پیش از سررسید این مدت، مجمع برگزار شود. البته شرکت های فعال در بورس، معمولا پیش از این اقدام می کنند و کمتر پیش می آید که به مرز 4 ماه برسند.

3- مجمع عمومی فوق العاده

نحوه برگزاری مجمع عمومی فوق العاده نیز تقریبا شبیه به مجمع عمومی عادی است با این تفاوت که در آن موضوع‌هایی مانند تغییر اساسنامه شرکت، کاهش و افزایش شرکت یا حتی انحلال شرکت مورد تصمیم گیری قرار می‌گیرد.

حداقل افراد لازم در مجمع عمومی فوق العاده، برای برگزاری رسمی این مجمع بیش از نیمی از دارندگان سهام شرکت خواهند بود. مصوبات این مجمع نیز با دو سوم آراء به تصویب خواهد رسید.

چگونه سهام‌داران از مجامع شرکت های بورسی با خبر می‌شوند؟

معمولا 10 روز قبل از برگزاری مجمع، صورت‌های مالی سالانه حسابرسی شده شرکت به همراه کلیه یادداشت‌های پیوست آن و همچنین گزارش فعالیت هیئت مدیره شرکت و آگهی دعوت به مجمع از طریق سایت کدال (codal.ir) در اختیار سهام‌داران قرار می‌گیرد تا با خاطری آسوده در مورد شرکت کردن یا غیبت در این جلسه، تصمیم گیری کنند. علاوه بر این، جدول زمان‌بندی پرداخت سود نقدی پیشنهادی توسط هیئت مدیره نیز قبل از برگزاری مجمع در سامانه کدال اطلاع رسانی می‌شود.

ضمنا شرکت‌ها موظف هستند که زمان، تاریخ، محل تشکیل و دستورجلسه مجامع عمومی خود را حداقل ۱۰ روز قبل از برگزاری مجمع افشا کنند که این اطلاعات نیز در سایت کدال، روزنامه رسمی شرکت و همچنین سایت اینترنتی شرکت اطلاع رسانی می‌شود. هر فردی که در تاریخ برگزاری مجمع شرکت سهام‌دار باشد، می‌تواند در مجمع شرکت کند.

تفاوت مجمع عمومی سالیانه و مجمع عمومی فوق العاده

در مجمع عمومی سالیانه مواردی چون تعیین اعضای هیئت مدیره و ایجاد تغییرات در آن ها، تعیین سود نقدی قابل تقسیم میان سهامداران، تعیین بازرسان شرکت و تصویب ترازنامه مالی مطرح گشته و به تصویب نهایی می رسد. اما در مجمع عمومی فوق العاده افزایش سرمایه یا کاهش آن مطرح خواهد شد و در خصوص آن تصمیم گیری می شود. همچنین در صورتی که نیاز به تغییر در اساسنامه شرکت باشد، در این مجمع فوق العاده صورت خواهد پذیرفت. همچنین اگر نیاز به انحلال شرکت باشد، در مجمع عمومی فوق العاده در خصوص آن تصمیم گیری قطعی گشته و تصویب نهایی صورت می پذیرد.

از دیگر تفاوت های مجمع عمومی عادی و مجمع عمومی فوق العاده می توان به این مورد اشاره داشت که معمولا زمان مجمع عمومی از قبل در اساسنامه شرکت آورده شده است، اما مجمع عمومی فوق العاده، می تواند در زمان های مورد نیاز برگزار شود. (البته حتما باید برگزاری آن توسط شرکت در بازه زمانی منطقی گفته شده در بالا، به سهامداران اعلام گردد.)

نکات مهم درباره شرکت در مجامع شرکت های بورسی

  • معمولا 2 روز کاری قبل از برگزاری مجمع شرکت، نماد معاملاتی آن در تابلوی بورس متوقف خواهد و دیگر قابل معامله نخواهد بود. پس اگر قصد ندارید تا در جلسه مجمع شرکت کنید باید سهام خود را قبل از آن بفروشید.
  • تصمیماتی که در مجامع شرکت‌های بورسی گرفته خواهد شد از قبیل تقسیم سود نقدی یا افزایش سرمایه، مشمول تمام افرادی که در این تاریخ سهام‌دار شرکت هستند خواهد شد.
  • 2 روز بعد از برگزاری مجمع شرکت، نماد معاملاتی آن شرکت بازگشایی خواهد شد. همانطور که گفته شد تصمیماتی که در مجمع گرفته می‌شود مشمول افرادی خواهد شد که در تاریخ برگزاری مجمع، سهام‌دار شرکت بوده‌اند. پس اگر شما بعد از بازگشایی نماد، سهام خود را بفروشید همچنان مشمول تصمیماتی هستید که در مجمع گرفته شده است. اجازه بدهید با یک مثال این موضوع را روشن‌تر کنیم. تصور کنید که شرکت در مجمع خود 100تومان سود نقدی تصویب می‌کند و شما نیز روز بعد از بازگشایی نماد، سهام خود را به فرد دیگری می‌فروشید. این 100 تومان سود در هر زمانی که پرداخت شود متعلق به شما خواهد بود نه به فردی که سهام را روز بعد از مجمع از شما خریداری کرده است.
  • اگر در مجامع شرکت‌های بورسی، سود نقدی تصویب شود، معمولا در روز بازگشایی نماد، این سود از قیمت قبل از مجمع سهم کسر می‌شود و قیمت تئوریک سهم در هنگام بازگشایی برابر خواهد بود با قیمت روز قبل از مجمع منهای سود تقسیمی تصویب شده در مجمع. ممکن است این قیمت به دلیل عرضه و تقاضا در زمان بازگشایی متفاوت با فرمولی که گفته شده باشد.
  • طبق قانون تجارت، شرکت‌ها تا 8 ماه پس از تاریخ برگزاری مجمع فرصت دارند که سود نقدی را بین سهام‌داران توزیع کنند. برخی شرکت‌ها خیلی زود سود نقدی را بین سهام‌داران تقسیم می‌کنند و برخی دیگر تا آخرین مهلتی که دارند این سود را پرداخت نمی‌کنند. پس باید دقت داشته باشید که قبل از برگزاری مجمع آگهی زمان‌بندی پرداخت سود را مطالعه کنید تا بهتر بتوانید در مورد شرکت یا عدم شرکت در مجمع تصمیم گیری کنید.
  • اگر سود نقدی تقسیمی شرکت در مجامع شرکت‌های بورسی شامل شما شود و در تاریخ معین شده آن را از شرکت دریافت نکنید، شما همچنان این سود را از شرکت طلبکار هستید؛ حتی اگر چند سال بعد هم به شرکت مراجعه کنید می‌توانید آن سود را دریافت کنید.

 

این مقاله تا چه میزان برای شما مفید بود؟

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن