آموزش‌های عمومیآموزش‌های نوشتاریتحلیل بنیادیتحلیل تکنیکال

اصطلاحات ارزهای دیجیتال را بشناسید

معرفی و شناست تمامی اصطلاحات رایج در معاملات رمز ارزها

اصطلاحات ارزهای دیجیتال را باید هر معامله گری که در زمینه رمز ارزها فعالیت می‌کند، بشناسد. دنیای ارزهای دیجیتال پر از اصطلاحاتی است که برخی از آن بارها به گوش ما خورده است بدون آن که معنی درست آن ها را بدانیم. یکی از مهم ترین فاکتورهای موثر موفقیت در حوزه ارزهای دیجیتال یادگیری مفاهیم پایه است. با توجه به اهمیت موضوع در این مطلب برخی از مهم­ترین اصطلاحات ارزهای دیجیتال را برای شما گردآوری کرده ایم.

رمزنگاری Cryptography

به فرآیند رمزگذاری جهت افزایش امنیت اطلاعات در بستر اینترنت رمزنگاری گفته می ­شود. امکان خواندن و پردازش این اطلاعات تنها برای افرادی فراهم است که امکان دسترسی به اطلاعات را دارند. برای رمزنگاری از یک سری کلید های غیرقابل پیش بینی استفاده می ­شود که به صورت تصادفی تولید شده ­اند.

رمز ارز Cryptocurrency

رمز ارز یا پول دیجیتال در واقع نوی پول مجازی است که برای طراحی آن از فن آوری رمزنگاری استفاده شده است. رمز ارزها وابسته به هیچ نهاد مرکزی، موسسه و یا بانکی نیستند. برای رمزگذاری دیتاها از کدهای پیچیده استفاده می­شود که امنیت معاملات را فراهم می­ کند.

بیت کوین Bitcoin

می‌توان گفت که از مهم‌ترین اصطلاحات ارزهای دیجیتال بیت کوین است. بیت کوین اولین رمز ارز و پول دیجیتال جهان است که به صورت غیر متمرکز عمل می ­کند. ساختار بیت کوین منبع باز است که در سال ۲۰۰۹ اختراع شد. خالق بیت کوین فرد و یا نهاد ناشناسی است که به نام ساتوشی ناکاموتو شناخته می ­شود. نماد بیت کوین در پلتفرم های معاملاتی BTC است.

مقالات سفید Whitepaper

مقاله سفید گزارش یا راهنمای معتبری است که اغلب به موضوعات و چگونگی حل آنها می پردازد. این به معنای کمک به خوانندگان برای درک و حل مسئله است. در دنیای بازاریابی، یک کاغذ سفید یک محتوای جامع شبیه به یک کتاب الکترونیکی است. مقاله سفید بیت کوین در سال ۲۰۰۹ توسط ساتوشی ناکاموتو برای اولین بار منتشر شد.

زنجیره بلوک Blockchain

بلاکچین در اصل زنجیره ای از یک لیست در حال رشد از سوابق به نام بلوک است که با استفاده از رمزنگاری به یکدیگر پیوند داده شده اند. blockchain در برابر تغییر داده ها مقاوم است. به طور ساده تر می توان گفت که بلاک چین یک دفترچه باز و توزیع شده است که می تواند معاملات بین دو طرف را به صورت کارآمد و به روشی قابل اثبات و دائم ثبت کند.

بلاک Block

بلاک ها پرونده هایی هستند که داده های مربوط به شبکه بیت کوین به طور دائم در آن ها ضبط می شوند. یک بلوک جدیدترین معاملات بیت کوین را که هنوز وارد بلوک های قبلی نشده است را ثبت می کند. بنابراین می­توان گفت بلاک ها مانند صفحه یک دفترچه راهنما هستند که اطلاعات در آن ها به صورت تغییر ناپذیر و دائمی ثبت می شود.

ارتفاع بلاک Block Hight

ارتفاع بلوک یک بلوک خاص به عنوان تعداد بلوک های قبل از آن در بلاکچین تعریف می شود. کل ارتفاع بلاکچین به عنوان ارتفاع جدیدترین بلوک یا بالاترین بلوک در زنجیره در نظر گرفته می شود. ارتفاع بلوک همچنین به عنوان طول blockchain منهای یک محاسبه می شود.

آلت کوین Altcoin

آلت کوین ها سایر ارزهای رمزنگاری شده هستند که پس از موفقیت بیت کوین راه اندازی شدند به طور کلی، آنها خود را به عنوان گزینه های بهتر از ارزدیجیتال بیت کوین معرفی می کنند. اصطلاح altcoin به کلیه ارزهای رمزپایه به غیر از بیت کوین اطلاق می شود. از ابتدای سال ۲۰۲۰ تا به امروز براساس برخی تخمین ها بیش از ۵،۰۰۰ ارز رمزنگاری به بازار عرضه شده است.

کوین Coin

کوین ها رمز ارزهایی هستند که از طریق ایجاد برخی دستکاری ها در کد اصلی بیت کوین به وجود آمده اند. کوین ها می توانند بلاکچین اختصاصی خودشان را داشته باشند و یا مبتنی بر پروتکل بیت کوین باشند. در برخی موارد از این اصطلاح برای توصیف دارایی cryptocurrency نیز استفاده می­ شود.

توکن Token

توکن ها نوعی از رمز ارزها هستند که بلاکچین مستقل و اختصاصی خود را ندارند و عموما بر روی پلتفرم یک بلاکچین دیگر کار می­ کنند. توکن ها انواع مختلفی دارند که عبارتند از: توکن های امنیتی، توکن های کاربردی، توکن های پرداختی

استخراج Mining

استخراج Cryptocurrency فرآیندی است که در آن معاملات بین کاربران تأیید و به دفتر کل توزیع شده اضافه می شود. استخراج بیت کوین مبتنی بر یک الگوریتم اجماع به نام اثبات کار است.

ماینر Miner

برای استخراج ارزهای دیجیتال و تایید تراکنش ها به کامپیوتر و دستگاه های مخصوص نیاز است که به آن ها ماینر می گویند. البته به افرادی که در حوزه استخراج ارز دیجیتال هم فعالیت می کنند ماینر گفته می شود.

هاردفورک Hard Fork

هارد فورک به معنای هرگونه واگرایی در بلاکچین به صورت موقتی و یا دایمی گفته می شود. به عبارت ساده هارد فورک زمانی اتفاق می افتد که یک Blockchain به دو ارز متفاوت تقسیم شود. این می تواند در نتیجه تغییر الگوریتم اجماع یا سایر تغییرات نرم افزاری اتفاق بیفتد.

سافت فورک Soft Fork

از نظر فناوری بلاکچین سافت فورک تغییری در پروتکل نرم افزار است که با نسخه­های قبلی سازگار است.

هش Hash

یکی دیگر از اصلاحات ارزهای دیجیتال هش Hash می باشد. هش تابعی است که ورودی حروف و اعداد را به یک خروجی رمزگذاری شده با طول ثابت تبدیل می کند. هش با استفاده از یک الگوریتم ایجاد شده و برای مدیریت بلاکچین در کریپتوکارنسی ضروری است.

هش ریت Hash Rate

سرعت انجام عملیات استخراج با نرخ هش ریت مشخص می­شود. استخراج شامل یافتن بلوک از طریق محاسبات پیچیده است. بلوک ها مانند معماهای ریاضی هستند. دستگاه استخراج مجبور است هزاران یا حتی میلیون ها حدس در هر ثانیه برای یافتن پاسخ های مناسب برای حل مساله بزند.

غیرمتمرکز Decentralization

یکی از مهم­ترین ویژگی­ های بیت کوین و سایر رمز ارزها غیرمتمرکز بودن است. غیر متمرکز بودن به این معنی است که سازمان هایی مانند بانک و یا موسسات قدرت تولید و کنترل ارز دیجیتال را ندارند. به همین دلیل ارز دیجیتال تحت تاثیر تورم قرار نمی گیرد . ارزش آن توسط افراد علاقه مند به آن تعیین می شود.

کیف پول Wallet

کیف پول برای نگهداری ارز دیجیتال به کار می رود. کیف پول ها انواع مختلفی دارند که در حالت کلی به دو دسته سرد و گرم تقسیم می شوند. برخی از افراد به اشتباه فکر می کنند که ارز دیجیتال داخل کیف پول است اما در حالی که فقط کلیدهای خصوصی ارز که اجازه دسترسی به موجودی را فراهم می کند را در آن ذخیره می شود.

آدرس کیف پول Wallet Address

مجموعه ای از حروف و شماره هایی که برای ارسال یا دریافت پول رمزنگاری استفاده می شود.

کیف پول گرم Hot wallet

به آن دسته از کیف پول ها که به صورت آنلاین هستند و به اینترنت وصل می شوند، کیف پول گرم گفته می شود. اغلب این کیف پول ها رایگان هستند و به صورت اپلیکیشن­هایی برای سیستم عامل های مختلف عرضه شده اند.

کیف پول سرد Cold wallet

کیف پول های سرد تجهیزات فیزیکی هستند که کاملا آفلاین هستند و از آن برای ذخیره ارزهای رمزپایه استفاده می شود. امنیت کیف پول های سرد نسبت به کیف پول های گرم بیشتر است از این رو طرفداران زیادی دارد.

کلید عمومی Public Key

یکی دیگر از اصطلاحات ارزهای دیجیتال ، کلید عمومی از یک جفت کلید برای رمزگذاری و رمزگشایی داده ها برای محافظت در برابر دسترسی و هرگونه استفاده غیر مجاز استفاده می کند. از این کلید برای رمزگذاری پیام و ارسال آن برای گیرنده استفاده می شود. با رسیدن پیام، گیرنده آن را با استفاده از یک کلید خصوصی رمزگشایی می کند که هیچ کس دیگر به آن دسترسی ندارد.

کلید خصوصی Private key

کلید خصوصی، که به عنوان کلید مخفی نیز شناخته می شود ، یک متغیر در رمزنگاری است که با استفاده از یک الگوریتم برای رمزگذاری و رمزگشایی کد استفاده می شود. کلیدهای خصوصی نقش مهمی را در رمزنگاری متقارن، رمزنگاری نامتقارن و ارزهای رمزنگاری شده ایفا می کنند. کلید خصوصی در واقع رمز عبور کیف پول کاربر است، در صورت گم شدن و یا فراموش کردن آن عملا دسترسی به موجودی کیف پول امکان پذیر نیست.

امضا Signature

صحت و اعتبار یک پیام دیجیتالی توسط امضا دیجیتال مشخص می­گردد. امضای دیجیتال در واقع معادل دیجیتالی امضای دست نویس، مهر یا تمبر است. یک امضای دیجیتالی امنیت بیشتری را برای کاربران خود ارائه می دهد و برای حل مشکل دستکاری و جعل هویت در ارتباطات دیجیتال در نظر گرفته شده است.

ایردراپ Airdrop

ایردراپ فرآیند توزیع دارایی های دیجیتال جدید به صورت رایگان است. می توان آن را بصورت مشروط یا بدون قید و شرط توزیع کرد.

پیتزا بیت کوین Bitcoin Pizza

این اولین محصول خریداری شده با بیت کوین است. در تاریخ ۲۲ مه ۲۰۱۰ ، دو عدد پیتزا با ۱۰،۰۰۰ بیت کوین خریداری شد. از آن به بعد ۲۲ مه به عنوان روزای پیتزای بیت کوین جشن گرفته می شود.

جستجوگر بلاکچین Block Explorer

Block Explorer یک سایت برای جستجو در بلاکچین است که به کاربران امکان می دهد اطلاعات مربوط به معاملات انجام شده را مشاهده کنند.

بازار گاوی Bull market

بازار گاوی مفهومی است که نشان می دهد قیمت ها روند صعودی زیادی دارند.

بازار خرسی Bear market

واژه بازار خرسی برای توصیف روند نزولی بازار و رکود در اوضاع اقتصادی به کار می رود.

سوزاندن سکه Token Burn

به ارسال توکن یا کوین به آدرس نامعتبر و غیرقابل استفاده سوزاندن سکه می گویند. سوزاندن سکه به دلایل مختلفی انجام می شود اما رایج ترین آن برای کاهش میزان کوین های موجود است با هدف افزایش قیمت است.

سرقت رمز پول Cryptojacking

نوعی فعالیت مخرب است که در آن هکر به طور پنهانی یک نرم افزار را بر روی کامپیوتر کاربران نصب می کند و سپس با استفاده از رایانه آن فرد به استخراج ارز دیجیتال می پردازد.

هودل HODL

در دنیای ارزهای دیجیتال هودل به معنای نگه داشتن بیت کوین و عدم فروش آن است. در شرایطی که بازار دچار نوسانات ناپایدار شده است کاربران تصمیم می گیرند تا بیت کوین خود را هودل کنند.

لینک تراکنش TXID

لینک تراکنش متشکل از حروف و اعداد منحصر به فردی است که که وضعیت یک تراکنش انجام شده در بلاکچین را مشخص می کند.

مبادله کردن Exchange

مبادله کردن یا اکسچنج به پلت فرم هایی گفته می شود که به وسیله آن ها امکان خرید و فروش برای کاربران فراهم می شود.

جایزه بلاک Block Reward

پاداش بلوک به تعداد بیت کوین هایی که گفته می شود که استخراج کنندگان با پیدا کردن راه حل یک بلاک جدید دریافت می کنند. میزان پاداش تقریباً هر چهار سال یکبار نصف می شود. پیش بینی می شود این مقدار در سال ۲۱۴۰ به صفر برسد.

استخر استخراج Mining Pool

در استخر استخراج، تعداد زیادی از استخراج کنندگان در ایجاد بلوک مشارکت می کنند و پاداش پس از آن با توجه به سهم پردازشی هر استخراج کننده بین آنها تقسیم می شود.

حمله ۵۱ درصدی 51% Attack

یکی دیگر از اصطلاحات ارزهای دیجیتال که بسیار جالب است، حمله ۵۱٪ درصدی است که در صورتی رخ می دهد که گروهی از استخراج کنندگان بیش از ۵۰٪ شبکه بلاکچین را کنترل کنند. مهاجمین با کنترل اکثریت شبکه می توانند با جلوگیری از تکمیل بلوک ها، ایجاد بلوک های جدید را متوقف کنند.

الگوریتم اجماع consensus algorithm

الگوریتم اجماع یک فرآیند در علم کامپیوتر است که برای دستیابی به توافق در مورد یک مقدار داده در بین فرآیندها یا سیستم های توزیع شده استفاده می شود. الگوریتم های اجماع برای دستیابی به قابلیت اطمینان در شبکه ای که شامل چندین گره غیر قابل اعتماد است، طراحی شده اند.

گواه اثبات کار Proof of work

یکی از روش های اجماع برای تایید تراکنش­ ها و تولید بلوک جدید

استیبل کوین stablecoin

استیبل کوین نوعی ارز رمزپایه است که با قیمت ثابت معامله می شود و دارای نوسانات نیست.

 

این مقاله تا چه میزان برای شما مفید بود؟

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن