آموزش‌های عمومیآموزش‌های نوشتاریتحلیل بنیادی

مجمع عمومی فوق العاده چیست؟

در هر شرکتی در ایران بر اساس نوع فعالیت مجامع عمومی متفاوتی وجود دارد. در مجامع عمومی تصمیمات و مقررات متفاوتی اتخاذ می‌شود. و به طور کلی به مقررات مربوط به حضور افرادی مشخص برای تشکیل مجمع عموم و آرا جهت اتخاذ تصمیمات در اساسنامه مجمع عمومی می‌گویند. یکی از این انواع مجمع‌ها در شرکت‌های فعال در کشور مجمع عمومی فوق العاده است.

اینگونه مجامع مانند دیگر مجمع‌ها دارای شرایط کاری خاص خود و همچنین دارای وظایفی مخصوص خود هستند که در ادامه حتما به آن اشاره خواهیم کرد. ولی باید به این نکته اشاره کنیم که غیر از مجمع فوق العاده در ایران دو نوع مجمع دیگر نیز وجود دارد که در این مقاله صرفا به معرفی آنها بسنده خواهیم کرد. در ادامه با ما همراه باشید برای کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با مجمع فوق العاده در ایران با ما در حد ضررهای بازار همراه باشید.

انواع مجامع عمومی شرکت‌ ها

بر اساس ماده 73 قانون تجارت کشور مجامع عمومی بر سه مدل طراحی شده است، باید گفت مجامع عمومی مهمترین و بالاترین رکن یک شرکت حساب می‌شوند، یکی از این مجمع‌ها که در این مقاله ما قصد داریم بیشتر در مورد صحبت کنیم مجمع فوق العاده است و دیگر مجامع به ترتیب زیر دسته بندی می‌شوند.

انواع مجامع عمومی شرکت‌ ها

مجمع عمومی فوق العاده چیست؟

مجمع فوق العاده تشکیل شده از اجتماع صاحبان سهام شرکت است و در زمان‌های اضطراری تشکیل می‌شود. به طور کلی وقتی موضوعی جنبه‌ای فوق العاده از نظر زمانی داشته باشد باید مجمع عمومی فوق العاده تشکیل شود.

به همین ترتیب باید گفت که مجمع فوق العاده از نظر زمانبندی تشکیل از قاعده خاصی پیروی نمی‌کند و تحوه کار آن شباهتی با مجمع عمومی عادی ندارد.

وظایف مجمع عمومی فول العاده

در مجامع عمومی فوق العاده موضوعات اساسی مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرد که در صلاحبت کاری مجمع عمومی عادی نیست. این وظایف از قبیل موارد زیر است.

  1. تغییر در اساسنامه شرکت
  2. تغییر در سرمایه شرکت
  3. انحلال قبل از موعد شرکت

حد نصاب لازم برای تشکیل مجمع فوق العاده

در مجمع فوق العاده نیازمند حد نصابی است برای تشکیل این نوع مجمع، حضور بیش از نصف صاحبان سهام که دارای حق رای هستند الزامی است. در صورتی که در اولین دعوت حد نصاب لازم برای تشکیل جلسه ایجاد نشود، در جلسه دوم می‌توان با حضور بیش از یک سوم صاحبان سهام دارای حق رای جلسه را تشکیل داد، و این جلسه دارای رسمیت است. لازم به ذکر است که نتیجه دعوت اول باید در جلسه دعوت دوم قید گردد.

مصوبات کلی در مجمع فوق العاده

در تمامی موارد در جلسات مجمع فوق العاده باید حد نصاب رای دو سوم آرای حاضرین جلسه باشد. در غیر این صورت مصوبه رای نخواهد آورد.

مجمع عمومی عادی به طور فوق العاده

بر اساس ماده 92 قانون تجارت کشور هیئت مدیره و همچنین بازرس یا بازرسان شرکت این توانایی را دارند که در مواقع لازم اقدام به ایجاد مجمع عمومی عادی را به طور فوق العاده دعوت کنند در این صورت دستور جلسه مجمع باید در آگهی دعوت قید شود.

محدودیت‌های موجود تصمیمات مجمع عمومی

با استناد به ماده 94 قانون تجارت کشور، هیچ یک از مجامع عمومی حق تغییر تابعیت شرکت را ندارند و این اتفاق با هیچ اکثریتی قابل اجرا نیست. ضمناً هیچ مصوبه‌ای در مجمع نمی‌تواند بر تعهدات صاحبان سهام را افزایش دهد.

در نتیجه می‌توان اینگونه بیان کرد که تغییر تابعیت و افزایش تعهدات سهامداران در حیطه صلاحیت کاری هیچ مجمعی نیست.

موارد ثبت اجباری تصمیمات مجمع عمومی

با استناد به ماده 106 قانون تجارت کشور در مواردی‌که تصمیمات مجمع عمومی فول العاده یکی از موارد زیر را شامل ش.د یک نسخه از صورتجلسه شرکت باید جهت ثبت به اداره ثبت شرکت‌ها ارائه و تسلیم گردد.

  1. انتخاب مدیران و بازرس یا بازرسان
  2. تصویب ترازنامه
  3. کاهش یا افزایش سرمایه
  4. تغییرات اساسنامه
  5. انحلال شرکت و نحوه تصفیه آن

در پایان باید به این نکته اشاره کرد که هر مجمع عمومی برای تشکیل روش و روند خود را دارد ولی ما در این مقاله سعی بر این داشتیم که بیشتر به مجمع عمومی فوق العاده بپردازیم. ضمنا باید به این نکته اشاره کنیم که مجامع عمومی فوق العاده از نوعی از این مجامع است که در شرایط خاصی در شرکت مورد استفاده قرار می‌گیرد و تشکیل می‌شودو در انتها باید از شما تشکر کنیم بابت مطالع این مطلب تا انتها، امیدواریم که توانسته باشیم کمکی در رابطه با مجامع عمومی به شما کرده باشیم.

1/5 - (1 امتیاز)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن