آموزش‌های عمومیآموزش‌های نوشتاری

سیگنال دهی در بورس چیست؟

امروزه سایت های زیادی هستند که سیگنال های خرید و فروش سهام را به صورت لحظه ای به سرمایه گذاران اعلام می‌کنند که کدام سهم را در چه بازه ی زمانی خریداری کنند و در چه بازه ی زمانی به فروش برسانند. همان طور که میدانیم بسیاری از این سایت ها نامعتبر و بدون مجوز رسمی از سازمان بورس کشور در حال فعالیت هستند. به طور کلی باید گفت، سیگنال بورس ، به اعلام قیمت و زمان خاص ورود و خروج از یک شرکت به سرمایه گذاران گفته می شود. در این آموزش، می‌خواهیم به این پرسش پاسخ دهیم که سیگنال بورس چیست و چه عواملی بر آن مؤثر هستند.

سیگنال بورس چیست ؟

سیگنال بورس چیست ؟ به زبان ساده، سیگنال بورس خروجی مجموعه تحلیل‌های یک تحلیلگر برای خرید یا فروش سهام است. وقتی شخصی به ما می‌گوید سهمی مناسب خرید است یا وقت آن رسیده که سهم را بفروشیم، در واقع به ترتیب، به ما سیگنال خرید و فروش داده است. در حالت کلی، سیگنال معامله، محرکی است که برای خرید یا فروش اوراق بهادار یا هر دارایی دیگری صادر می‌شود و با تحلیل‌های مختلف همراه است. این تحلیل می‌تواند توسط انسان و با استفاده از شاخص‌های تکنیکال انجام شود یا با استفاده از الگوریتم‌های ریاضی مبتنی بر عملکرد بازار و احتمالاً در ترکیب با سایر عوامل بازار مانند شاخص‌های اقتصادی، صادر شود.

سیگنال‌های تجاری می‌توانند از انواع ورودی در چندین زمینه مختلف استفاده کنند. معمولاً تحلیل تکنیکال یک مؤلفه اصلی برای صدور سیگنال خرید و فروش است. اما تحلیل فاندامنتال، تحلیل کمّی و اقتصاد حاکم بر بازار نیز می‌توانند به عنوان ورودی برای صدور سیگنال خرید و فروش در نظر گرفته شوند. یک سیگنال بورس می‌تواند متأثر از اقدامات احساسی و حتی سیگنال‌هایی از سایر سیستم‌ها نیز باشد. در کل، هدف صدور یک سیگنال بورس این است که یک روش مکانیکی عاری از احساسات به سرمایه‌گذاران و معامله‌گران داده شود تا بتوانند اوراق بهادار یا دارایی را در زمان مناسب خریداری کنند یا بفروشند.

فارغ از محرک‌های ساده خرید و فروش، می‌توان از سیگنال‌های تجاری برای اصلاح یک سبد با تعیین زمان مناسب برای سرمایه‌گذاری در بخش‌های مختلف استفاده کرد. معامله‌گران اوراق قرضه می‌توانند با فروش یک سررسید و خرید سررسید متفاوت‌، سیگنال‌هایی برای تنظیم مدت زمان اوراق بهادار خود داشته باشند.

در مورد پیچیدگی روش رسیدن به سیگنال بورس محدودیت وجود ندارد. با این حال، معامله‌گران می‌خواهند با استفاده از تعداد کمی ورودی، روند صدور سیگنال بورس را ساده نگه دارند. برای اهداف عملی، مدیریت یک روند سیگنال‌دهی ساده بسیار آسان‌تر است و تحلیلگران به صورت دوره‌ای آن را آزمایش می‌کنند تا ببیند چه چیزهایی نیاز به تنظیم یا جایگزینی دارد. اگر ورودی زیاد باشد، پیچیدگی ایجاد خواهد شد و موجب می‌شود صدور سیگنال بورس به زمان بیشتری نیاز داشته باشد. از آنجا که بازارها با گذشت زمان تغییر می‌کنند، غالباً باید با سرعت زیاد استراتژی‌های پیچیده را ارائه داد.

عوامل مؤثر بر صدور سیگنال بورس چیست ؟

فرصت‌های بی پایان هنگام ارائه سیگنال خرید و فروش وجود دارد، اما معامله‌گران تمایل دارند تفکر خود را خودکار کنند و با تعریف خواسته‌ها و معیارهای خود برای کامپیوتر، کار خود را آسان کنند. یک مثال می‌تواند این باشد: «برای سهامی با قیمت پایین‌تر از نسبت P/E، وقتی یک فرم خاص تکنیکال به سمت صعود پیش می‌رود، سیگنال خرید بده.» در اینجا چند ورودی متداول وجود دارد.

معامله‌گران می‌توانند ورودی‌ها را طبق ملاک‌های خود انتخاب کرده و برای معاملات ترکیب کنند. اما عوامل مؤثر بر صدور سیگنال بورس چیست ؟ چند نمونه از عوامل مهم در صدور سیگنال بورس به صورت زیر است:

  • شکست الگوی تکنیکال: شکست الگوی تکنیکال می‌تواند شامل الگوی مثلث، مستطیل، سر و شانه و خطوط روند باشد.
  • برخورد با میانگین متحرک: اکثر سرمایه‌گذاران حرکت میانگین‌های متحرک ۵۰ و ۲۰۰ روزه را مشاهده می‌کنند. ورودی برای ایجاد سیگنال می‌تواند زمانی باشد که فعالیت معامله به بالاتر یا پایین‌تر از میانگین عبور کند. یا ممکن است وقتی باشد که دو میانگین از یکدیگر عبور کنند.
  • افزایش حجم معاملات: حجم غیرمعمول زیاد غالباً نشان دهنده یک حرکت جدید در بازار است.
  • تغییر نرخ بهره: تغییر نرخ بهره اغلب می‌تواند حاکی از تغییر در بازارهای سهام و کالاها باشد.
  • نوسان: روش‌های زیادی برای اندازه‌گیری نوسانات وجود دارد و مانند سایر شاخص‌ها، بالا رفتن شدید یا پایین آمدن نوسانات می‌تواند موجب تغییرات بازار شود.
  • چرخه‌ها: انواع مختلف بازارها، حتی اگر در یک روند پایدار و یا در شرایط غیرروند باشند، جریان دارند و به فعالیت خود ادامه می‌دهند. یکی از چرخه‌های شناخته شده، چرخه فصلی سهام است. برای مثال، فروش در یک ماه خاص و خارج شدن از سهم که می‌تواند در تعیین اینکه آیا استراتژی در نیمه قوی یا ضعیف سال فعالیت می‌کند، کمک کند.
  • احساسات شدید: به عنوان یک شاخص متعارف، صعود بیش از حد و خلاف نظرسنجی‌ها یا فعالیت تجاری واقعی می‌تواند قله‌های بازار و بازار گاوی را نشان دهد. در مقابل، اوضاع خرسی بیش از حد می‌تواند به ریزش بازار منجر شود.
  • ارزش‌گذاری نامتعارف: ارزش‌گذاری بیش از حد بالا در مقایسه با اقدامات خاص در بازار یا سهام می‌تواند منجر به سیگنال فروش شود.

سیگنال بورس چیست

چگونگی تشخیص سیگنال های خوب و بد

سرمایه گذارانی که از طریق خبرها اقدام به خرید و فروش سهام خود می کنند معمولا با مشکلات زیادی رو به رو می شوند. یکی از اصلی ترین مشکلات این افراد، ناتوانی از پیدا کردن راه خروج بعد از ورود به وسیله خبر است.

سرمایه گذارانی که از طریق ابزارهای تحلیلی، تصمیم به ورود و خروج سهم از یک شرکت می کنند، احتمال زیادی دارد موفق شوند و یا در مقابل موفقیت چشم گیری در شرکت مورد نظر نداشته باشند. زیرا همان طور که می دانید هر ابزار سیستم تحلیلی، موارد خاصی را در تحلیل خود قرار می دهد.

شرایط به طور کلی یکسان نیست در برخی مواقع بعضی از ابزارهای تحلیلی در شرایط خاصی از شرکت ها عملکرد موفقی را از خود نشان می دهند و در شرایط دیگر ممکن است اصلا موفقیتی را کسب نکنند. بعضی از ابزارهای تحلیلی ممکن است در بسیاری از موارد موفق باشند اما درصد سود کمتری نسبت به ابزارهای تحلیلی از خود ارائه دهند و بسیاری از موارد مشابه دیگر وجود دارد.

اما سرمایه گذارانی که از طریق تحلیل های بنیادین (فاندامنتال) معامله می کنند، در بسیاری از مواقع نمی توانند در معامله های کوتاه مدت به راحتی ورود و خروج کنند، زیرا سرمایه گذار می داند برای ورود و خروج در یک بازه ی زمانی کوتاه، باید صبر کند تا شرکت تغییری بنیادی ایجاد کند. همان طور که می دانید تغییرات بنیادی در یک شرکت معمولا بسیار کند بوده و در مدت زمان طولانی رخ می دهد.

معضلات سیگنال دهی خرید و فروش سهام

سوالی که برای بسیاری از افراد پیش می آید، این موضوع است که چرا با وجود سیگنال های فراوانی که روزانه ارائه می شود و در اختیار عموم قرار می گیرد و در نظر اولیه کاملا درست به نظر می رسد، اما سرمایه گذارانی هستند که با توجه به این سیگنال ها باز هم سرمایه شون رشد چندان زیادی به خود نمی بیند؟

در پاسخ به این سوال می تواند گفت علاوه بر سیگنال های موجود، نحوه معامله و مدیریت مالی سرمایه گذار بسیار حائز اهمیت است. تعداد زیادی از کارشناسان و تحلیل گران می توانند سگنالی دهی خرید و فروش در بورس کنند اما مدیریت سرمایه کار هر کسی نیست.

افراد باید بدانند تنها سیگنال گرفتن نمی توانند سبب سود های کلان برای آن ها شود، بلکه سرمایه گذاری که معامله گری نمی داند اگر در بهترین زمان ممکن، بهترین سیگنال را به او بگویند باز هم ممکن است نتواند از آن سود کسب کند. در بسیاری از موارد دیده شده که سرمایه گذار سودی کسب کرده اما در معاملات بعدی سود و سرمایه خود را از دست داده است.

یک سرمایه گذار موفق باید بتواند سرمایه خود را مدیریت کند و بر اصل پول خود تسلط کامل داشته باشد. بسیاری از معامله گران خبره بر این باورند که یکی از با اهمیت ترین بخش از برنامه ریزی معاملات، مدیریت مالی توسط سرمایه گذار است و حتی از اقدام به معامله با شرکت های بزرگ هم مهم تر است.

در کل می توان گفت هر معامله گر خوبی می تواند در بازه ی زمان زیاد سود کسب کند اما با مدیریت درست سرمایه خود می تواند در معاملات بیشتری سود کند.

جمع‌بندی

در این مطلب، سعی کردیم تا به این سوالها پاسخ دهیم که سیگنال بورس چیست، چه عواملی بر آن مؤثر است و به نوعی با معظلات آن و اینکه چگونه سیگنال خوب و بد را تشخیص دهیم آشنا شدیم. حال سایت حد ضررهای بازار از شما دعوت به عمل می‌آورد تا از طریق بخش نظرات دیدگاه‌های خود را در این باب با ما در میان بگذارید.

 

 

آیا نوشته برای شما مناسب بود؟

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن