آموزش‌های عمومیآموزش‌های نوشتاریتحلیل بنیادیتحلیل تکنیکال

سهام جایزه چیست؟

سهام جایزه سهامی است که توسط یک شرکت، به سهامداران کنونی سهم اعم از حقیقی و حقوقی تعلق می‌گیرد. اما این سهام چیست و چگونه توزیع می­‌شود؟ با ما در حد ضررهای بازار همراه باشید تا به بررسی این موضوع بپردازیم.

سهام جایزه در بورس چیست؟

برخى از شرکت‌ها سیاست تقسیم سودشان به‌گونه‌اى است که به‌جاى پرداخت وجه نقد به عنوان سود سهام، اقدام به توزیع سهام جایزه مى‌کنند. توجه داشته باشید سهامدارانى که این سهام را دریافت مى‌کنند نباید هیچ نوع وجهى بپردازند.

سهام جایزه چیست

بطور مثال ممکن است یک شرکت به سهامداران خود اعلام نماید که در پایان یک سال مالى به صاحبان سهام عادى 20 درصد سهام جایزه بدهد. یعنی شرکت مورد نظر قصد دارد به هر شخص که 4 سهم عادى دارد به‌جاى سود سالانه یک سهم جدید پرداخت کند.

شرکت ها چرا سهام جایزه می دهند؟

ممکن است شرکت ها بنابر دلایل مختلفی تعدادی سهام پاداش به سهامداران خود اهدا کنند. یکی از دلایلی که شرکت تصمیم به توزیع سهام جایزه به سهامداران می کند سرمایه گذاری درآمدهای ناپایدار و بازسازی ذخایر شرکت میباشد. از دلایل دیگری که شرکت تصمیم به توزیع سهام جایزه به سهامداران می کند این موضوع است که وقتی یک شرکت پول کمتری داشته باشد، امکان دارد سهام جایزه را بدهد تا سهامداران بتوانند سهام خود را برای پول بفروشند. دلیل سومی که شرکت تصمیم به توزیع سهام جایزه به سهامداران می کند این است که شرکت ها می توانند با پرداخت اوراق بهادار سهام به سهامداران، قیمت سهام را کاهش دهند و به این روش سرمایه گذاران جدید را برای خرید سهام تشویق می کنند.

چگونگی حسابدارى سهام جایزه

نحوه ثبت و حسابدارى سهام جایزه به این صورت است که حسابدار مبلغ خاصی معادل ارزش بازار سهام جایزه از حساب سود انباشته شرکت کم و مبلغ کم شده را به حساب سرمایه و صرف سهام منظور مى‌کند. مشخصا در این صورت تعداد سهام عادى در دست مردم افزایش خواهد یافت اما ارزش ویژه این سهام عادى تغییر نخواهد کرد. مثال برای چگونگی حسابدارى سهام جایزه : در جدول زیر ثبت سهام جایزه به میزان ۲۰ درصد در شرکت آلفا نمایش داده شده است. تعداد 500.000 سهم عادى این شرکت در دست سهامداران است. شرکت 100.000 سهم جدید منتشر مى‌کند.

100.000=(0.02 × 500.000)

حساب حقوق صاحبان سهام

سهام عادى (ارزش اسمى 1000 ریال)

500.000 سهم منتشر شده است 500.000

صرف سهام 4.500.000

سود انباشته 7.000.000

جمع 12.000.000

حقوق صاحبان سهام پس از پرداخت 20 درصد سهام جایزه

سهام عادى (ارزش اسمى 1000 ریال)

600.000 سهم منتشر شده است 600.000 ریال

صرف سهام 6.900.000

سود انباشته 4.500.000

جمع 12.000.000در صورتی که ارزش بازار هر سهم عادى 25.000 ریال باشد، باید مبلغ 2.500 میلیون ریال از حساب سود انباشته کم و به روش زیر به حساب سرمایه و صرف سهام منظور کرد.

به حساب سهام عادی: (100،000)(1،000 ریال) 100،000،000

به حساب صرف سهام: (100،000)(24،000 ریال) 2،400،000،000

کل مبلغى که باید از حساب سود انباشته کم شود. 2،500،000،000

عوامل مؤثر در انتخاب سهام جایزه و تجزیه سهام

عوامل مؤثر در انتخاب سهام جایزه و تجزیه سهام

1- توزیع سهام جایزه بر کل دارائى‌ها، کل بدهى‌ها و حقوق صاحبان سهام تأثیرى ندارد اما باعث تغییر ترکیب حساب‌هاى حقوق صاحبان سهام خواهدشد. *توزیع سهام جایزه تجزیه سهام حساب‌هاى درج شده در ترازنامه را تغییر نمیدهد، فقط ارزش اسمى سهام عادى کم می شود.

2- سهام جایزه و تجزیه سهام خود به خود ثروت سهامداران را نمیتواند تغییر دهند. قیمت بازار سهام عادى و میزان سود هر سهم متناسب با مقدار سهام جدید کم میشود، ولى درصد مالکیت سهامداران ثابت می ماند. 3- سهامى که به‌صورت جایزه یا بر اثر تجزیه سهام به صاحبان سهام شرکت توزیع میگردد مشمول مالیات نمی شود. این موضوع با این واقعیت که توزیع سهام جایزه یا تجزیه سهم باعث افزایش ثروت سهامداران نخواهد شد منافات ندارد. 4- سیاست تقسیم سود بعضی از شرکت‌ها اینگونه است که هم سهام جایزه توزیع کنند و هم مقدارى از سود سالانه شرکت را به‌صورت نقد پرداخت کنند.

افزایش سرمایه از محل سود انباشته و توزیع سهام جایزه

قسمتی از سود سالیانه شرکت‌ها که در سالهای گذاشته در بین سهامداران تقسیم نشده است در حساب سود انباشته آن‌ها ذخیره خواهد شد. سود انباشته به منظور جبران مخارج مورد نیاز برای سرمایه‌گذاری‌های جدید و سایر عملیات شرکت استفاده می شود و جریان نقدینگی جدیدی عملاً به شرکت وارد نمی شود. چون در این حالت سهامداران هزینه ای را برای خرید اوراق جدید منتشر شده پرداخت نمی‌کنند، به سهام تعلق گرفته به سهامداران سهام جایزه می‌گویند.

توزیع سهام جایزه

اما سهام جایزه به چه کسانی تعلق می گیرد؟ این سهام به کلیه سهامدارانی که در مجمع افزایش سرمایه شرکت کنند، تعلق میگیرد و سهامداران بدون اینکه هزینه ای پرداخت کنند، مالک سهام جایزه می شوند به صورتی که میزان مالکیت سهامداران بعد از افزایش سرمایه از محل سود انباشته تغییری نخواهد کرد. توجه فرمایید منظور از اینکه مالکیت سهامداران بعد از افزایش سرمایه از محل سود انباشته تغییری نخواهد کرد این است که تغییری در دارایی های سهامداران رخ نمی دهد: یعنی پس از افزایش سرمایه که تعداد سهام افراد زیاد شد، قیمت جدید سهام به گونه ای تغییر می‌کند که دارایی سهامداران تغییری نکند اما تعداد سهام آنها افزایش یابد.

سهام جایزه کی به پرتفوی اضافه می شود؟

نحوه اضافه شدن سهام جایزه در پرتفو اینگونه است که اگر این افزایش سرمایه کمتر از ۱۰۰ درصد باشد، حدود دو هفته طول خواهد کشید تا در پرتفو قرار گیرد و در صورتی که بیشتر از ۱۰۰ درصد باشد، قرارگیری آن در پرتفو بیش از دو ماه به طول می­‌انجامد.

نماد هر شرکت چند روز قبل از افزایش سرمایه بسته میشود؟

نماد هر شرکت برای افزایش سرمایه به این شیوه 48 ساعت پیش از برگزاری مجامع متوقف شده و پس از انتشار گزارش مجمع در codal.ir، نماد مزبور مجاز به فعالیت در سامانه tsetmc می‌شود.

در افزایش سرمایه از تجدید ارزیابی دارایی ها شرکت کنیم؟

اگر سهامدار بلند مدتی هستید، شرکت در برنامه افزایش سرمایه شرکت ها از تجدید ارزیابی دارایی ها که منجر به اعطای سهام جایزه می شود را توصیه می کنیم.

نحوه دریافت سهام جایزه

نحوه دریافت سهام جایزه به این صورت است که معمولا 2 ماه پس از ثبت آگهی افزایش سرمایه، سهام جایزه به پرتفو سهامداران بصورت رایگان اضافه و قابل معامله خواهد شد. در صورتیکه این مدت زمان گذشت و سهام جایزه به پرتفوی شما اضافه نشد با کارگزاری خود تماس حاصل نمایید.

سهام جایزه

نکات مربوط به سهام جایزه

چگونه سهام جایزه را دریافت کنیم؟ نحوه فروش سهام جایزه چگونه است؟ زمان فروش سهام کی می باشد؟ این سوالات سوالاتی میباشد که ذهن خیلی از افراد را درباره این سهام درگیر کرده است.

اگر در زمان برگزاری مجمع در خصوص افزایش سرمایه، شما سهام شرکت رو داشته باشید به عنوان سهامدار شناخته خواهید شد و افزایش سرمایه و سهام جایزه به شما تعلق می گیرد.

بعد از افزایش سرمایه، برای ثبت سهام جدید مدت زمانی طول می‌کشد. در این زمان می‌توانید سهام قبلی را بفروشید.

زمان اضافه شدن سهام جایزه به پرتفوی و زمان فروش سهام جایزه: برای ثبت شدن به صورت میانگین 3 الی 4 ماه زمان نیاز دارد، شما بعد از این مدت، میتوانید آن را به فروش برسانید.

سهام جایزه یا افزایش سرمایه از محل سود انباشته یا مازاد تجدید ارزیابی دارائی ها به دارندگان سهام در زمان مجمع تعلق میگیرد.

افزایش سرمایه های بالای 100% باید قبل از بازگشایی نماد به ثبت برسد و قابلیت معامله شود. و در صورتیکه در حدود قیمت تئوریک بازگشایی شود ضرری را برای کسی به همراه نخواد داشت.

این مقاله تا چه میزان برای شما مفید بود؟

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن