آموزش‌های عمومیآموزش‌های نوشتاریتحلیل بنیادی

منظور از حباب سکه و طلا چیست؟

حباب سکه و طلا موضوعی است که بارها و بارها هر کدام از سرمایه گذاران و یا افراد عادی آن را شنیده اند ولی بسیاری از افراد از تعریف آن و یا اینکه این حباب چگونه تعیین می شود، خبری ندارند. بنا به نوسانات بازار و اخبار حاکم بر آن این حباب می تواند اثر مثبت و یا منفی بر قیمت سکه و طلا بگذراد. ما در این مطلب سعی کرده ایم، ضمن معرفی حباب سکه و طلا، نحوه محاسبه آن را به شما دوستان عزیز آموزش دهیم. بنابراین با ما همراه باشید.

منظور از اصطلاح حباب چیست؟

اگر اصطلاح حباب را از زبان سرمایه‌گذاران یا فعالین سرمایه‌گذاری شنیده باشید، طبیعتاً این سؤال برایتان پیش می‌آید که چرا حباب؟! منظور از حباب چیست؟! در جواب باید گفت که محصول موردنظر برای سرمایه‌گذاری در قیمت فعلی ماندگار نخواهد بود و براثر برخی عوامل دستخوش تغییرات قیمتی خواهد شد. این امر دیر یا زود به انجام خواهد رسید تا محصول موردنظر به قیمت اصلی خود برگردد. پس تا اینجا متوجه شدیم که از ماهیت اصلی حباب که بسیار زودگذر است و دوامی ندارد در حوزه سرمایه‌گذاری روی محصول خاص که قیمت کاذب دارد، استفاده می‌شود.

حباب سکه و طلا چیست؟

حباب سکه چیست

برای تعیین قیمت واقعی یک محصول فرمول‌های ریاضی پیچیده و عوامل وابسته زیادی وجود دارد؛ بنابراین تشخیص حباب داشتن قیمت یک محصول خاص کار یا تخصص هر فردی نمی‌تواند باشد و تنها فعالین این عرصه راجع به این موضوع می‌توانند اظهارنظر کنند. برعکس سایر محصولات موجود در بازار که طبق توضیح ارائه‌شده دارای فرآیند پیچیده برای تعیین قیمت دارند، طلا و سکه دارای فرمول ساده برای تعیین قیمت هستند. در نظر داشته باشید که به اختلاف قیمت طلا و سکه‌ای که در بازار معامله می‌شود با ارزش واقعی طلا و سکه، حباب طلا و سکه گفته می‌شود. جالب است بدانید که حباب طلا شامل دو حالت حباب مثبت و حباب منفی است. عوامل متعددی در ایجاد حباب مثبت و منفی تاثیرگذار هستند که در ادامه به توضیح این عامل‌ها خواهیم پرداخت.

منظور از حباب مثبت و حباب منفی چیست؟

بهتر است به‌منظور درک بهتر حباب مثبت و منفی با برخی از تعاریف آشنا شویم:

  • قیمت عرضه: به قیمتی گفته می‌شود که فروشندگان تمایل دارند که محصول خود را با آن قیمت بفروشند.
  • قیمت تقاضا: به قیمتی گفته می‌شود که خریداران تمایل دارند که محصول را با آن قیمت خریداری کنند.
  • قیمت و نقطه تعادل: زمانی که قیمت عرضه و تقاضا در بازار یکسان باشد، کالا از نظر قیمتی در نقطه تعادل قرار دارد.

اگر توضیحات بالا را مطالعه نمودید، باید بگوییم که اگر قیمت عرضه یک محصول از قیمت تقاضای آن بیشتر باشد، حباب قیمتی به وجود آمده از نوع مثبت خواهد بود و اگر قیمت تقاضای یک محصول از قیمت عرضه آن بیشتر باشد با حباب قیمتی منفی مواجه می‌شویم که معمولاً این نوع از حباب بسیار کم در بازار رخ می‌دهد.

عوامل به وجود آمدن حباب قیمتی چیست؟

باید بگوییم که عامل‌های متفاوتی برای حباب قیمتی مثبت و منفی در بازار وجود دارد که در این بخش به آن‌ها اشاره می‌کنیم:

عوامل به وجود آمدن حباب قیمتی مثبت:

  • وجود نقدینگی در بازار باعث فراوانی تقاضا و در آخر افزایش قیمت محصول می‌شود.
  • کمیاب شدن یک محصول خاص در بازار.
  • اتکا به هیجانات بازار بر روی یک محصول خاص و دپو کردن آن محصول به امید افزایش قیمت.

عوامل به وجود آمدن حباب قیمتی منفی:

  • تغییر جهت سرمایه‌گذاران به سمت محصول دیگر و کم شدن تقاضا بر روی آن محصول
  • تولید بیش از تقاضای یک محصول در بازار

بررسی پروسه حباب قیمتی مثبت و منفی در بازار طلا و سکه

درصورتی‌که شما برای خرید طلا به بازار طلافروشان مراجعه کنید، قیمت هر مثقال طلا را در تابلوها نصب‌شده بر روی دیوار می‌نویسند و هر لحظه ممکن است این قیمت در حال تغییر باشد. بااین‌حال اگر قیمت هر مثقالی که طلافروش اعلام می‌کند از قیمت مثقال جهانی به‌نوعی کمتر باشد، قیمت طلا دارای حباب منفی است که این حالت بسیار نادر است. این حالت به این معنی است که ارزش طلا در ایران نسبت به نقاط دیگر در جهان از ارزش کمتری برخوردار است و این پتانسیل را دارد که در آینده دچار افزایش قیمت شود.

در نقطه مقابل اگر قیمت اعلام‌شده هر مثقال طلا از جانب طلافروش بیشتر از قیمت مثقال جهانی باشد، حباب قیمتی مثبت به وجود آمده است و این احتمال وجود دارد که در روزهای آینده قیمت طلا در ایران کاسته شود تا به ارزش واقعی خود نزدیک شود. با توجه به توضیحات ارائه‌شده در این بخش به این اصل خواهیم رسید که هر مقدار حباب مثبت طلا کمتر و به صفر نزدیک شود، فرآیند سرمایه‌گذاری در بازار طلا و سکه بهتر خواهد شد.

حباب سکه امامی

اگر در بازار طلا و سکه سرمایه‌گذاری کرده باشید یا اخبار مربوط به آن را دنبال کنید متوجه خواهید شد که حباب قیمتی در سکه نسبت به شمش طلا بیشتر خواهد بود و این امر به این دلیل است که سکه مسکوک است و در سال به‌اندازه مشخص و تعریف‌شده‌ای تحت نظارت بانک مرکزی ضرب می‌شود. پس با توجه به این توضیحات بعضاً در بازار کمیاب می‌شود و همین امر، سرمایه‌گذاری در بازار سکه را برای مردم جذاب می‌کند.

حباب به وجود آمده در سکه هم مانند توضیحات قبلی از حباب قیمتی پیروی می‌کند که درنهایت این فرآیند در اثر میزان عرضه و تقاضا و هیجانات به وجود می‌آید. به‌عنوان‌مثال اگر ارزش واقعی سکه در بازار 5 میلیون تومان باشد، اما با قیمت 8 میلیون تومان معامله شود، در اینجا سکه حباب مثبت دارد و اگر همین فرآیند بالعکس باشد سکه دچار حباب منفی خواهد شد.

نحوه محاسبه حباب سکه و طلا

عیار تمام سکه‌های بهار آزادی که توسط بانک مرکزی ضرب می‌شوند، 900 از 1000 یا 22 عیار است. از نظر وزنی سکه‌های بهار آزادی 8.133 گرم، نیم‌سکه 4.066 گرم و ربع‌سکه 20.033 است. برای محاسبه حباب سکه می‌توان از فرمول زیر استفاده نمود:

فرمول محاسبه حباب سکه و طلا

  • عددی که به دست می‌آید را باید در وزن سکه ضرب کنیم.
  • عدد به‌دست‌آمده از مرحله قبلی را از قیمت اعلام‌شده از جانب فروشنده کم می‌کنیم. عددی که به‌عنوان جواب به دست می‌آید همان حباب قیمتی خواهد بود.

نتیجه گیری

در این مقاله بیشتر سعی کردیم به مفهوم حباب قیمتی طلا و سکه بپردازیم و عامل‌های مختلف به وجود آورنده آن را شرح دادیم. پیشنهاد می‌کنیم به‌منظور شروع فرآیند سرمایه‌گذاری در این بازار، در گام اول شناخت اولیه‌ای از نوسانات بازار سکه و طلا کسب کنید و قیمت حبابی کالای مدنظر را محاسبه کنید و با تکیه ‌بر مهارت و علم کافی، در این حوزه گام بردارید.

1/5 - (1 امتیاز)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن