آموزش‌های عمومیآموزش‌های نوشتاری

بیت کوین Bitcoin چیست؟

همه چیز در مورد بیت کوین و سوالات متدوالی که در مورد آن وجود دارد

بیت کوین Bitcoin یک رمزارز و یک نظام پرداخت جهانی است که پدیدار شدنش، انقلابی در اقتصاد جهانی و پولی ایجاد کرده است. به تازگی بحث پول های دیجیتال که با نامهای دیگری مثل “ارزهای رمزنگاری شده”، “ارزهای رمزپایه”، “رمز ارز” و یا CryptoCurrency شناخته می شوند در دنیای معامله گری و سرمایه گذاری داغ شده است. اکثر مردم فقط بیت کوین را میشناسند که البته اولین ارز دیجیتالی بوده است و در این مطلب نیز قصد داریم به بررسی بیت کوین پرداخته و اطلاعات کاملی را در این مورد به شما بدهیم.

اما باید بدانید که بازار ارزهای دیجیتال تنها به بیت کوین خلاصه نمی شود و تعداد بسیار زیادی ارز دیجیتالی دیگر نیز در بازار وجود دارند که از لحاظ ارزش، شهرت و محبوبیت در رده های پایین تر از بیت کوین قرار می گیرند. با طلاچارت همراه باشید تا وارد دنیای ارزهای دیجیتال شده و ببینیم این ارزها چه هستند و چگونه کار می کنند.

بیت کوین چیست و مخترع آن کیست؟

اجازه بدهید ابتدا به سوال دوم پاسخ بدهیم. هنوز مشخص نشده است که آیا بیت کوین توسط یک نفر ساخته شده و یا توسط گروهی از نوابغ علوم کامپیوتر، ریاضیات و اقتصاد. به طور دقیق تر شخص/گروهی به نام “ساتوشی ناکاموتو” اقدام به معرفی طرح اصلی بیت کوین در سال ۲۰۰۹ کرده اند که هنوز هم هویت آنها مشخص نیست.

حال به سراغ سوال اول میرویم. بیت کوین اولین و در حال حاضر مشهورترین ارز دیجیتالی در دنیاست که به عقیده بسیاری از افراد آینده پول های رایج نیز می باشد. چرا که تا چند سال دیگر کسی از پول های سنتی استفاده نخواهد کرد. بیت کوین در واقع همان پولی است که با استفاده از آن می توانید چیزهایی که مورد نیازتان هست را بخرید. اما به صورت فیزیکی و در شکل های رایج مثل اسکناس یا سکه نیست. بلکه ماهیت دیجیتال دارد و به صورت کدهای رمزنگاری شده می باشد. در واقع پول های شما به صورت کدهایی هستند که باید از آنها نگهداری کنید، همانطور که از پولهای عادی خود نگهداری می کنید.

بیت کوین

اما از دیدگاه فنی، بیت کوین یک شبکه است. شبکه ای بین کاربران این ارز که با استفاده از آن می توانند به صورت “همتا به همتا” (Peer to Peer) به ارسال و دریافت پول بپردازند. وقتی از ارتباط همتا به همتا (P2P) استفاده میکنیم، این بدان معناست که واسطه ای در این میان وجود ندارد. در واقع وقتی بخواهید پولی را به یک شخص دیگر انتقال دهید، نیازی نیست از سیستم بانکی برای انجام این کار استفاده کنید. بنابراین واسطه ای در این شبکه وجود ندارد.

این نوع ارتباط باعث می شود تا هیچ دولت، نهاد، و ارگانی نتواند فعالیت های شما را رصد کند و ببیند که مثلا در چه تاریخی و ساعتی برای چه کسی و از چه طریقی پول واریز کردید. در واقع شبکه بیت کوین حریم خصوصی شما را تامین می کند.

شاید هنوز در نکرده باشید که چگونه می توان بدون واسطه ها این کار را در یک شبکه بزرگ انجام داد؟ در واقع کل بیت کوین بر پایه سیستمی به نام BlockChain کار می کند. این سیستم مانند یک دفتر حساب عمل می کند با این تفاوت که در دست یک شخص یا سازمان خاص نیست بلکه بین میلیون های کامپیوتر در سراسر جهان به اشتراک گذاشته شده است. در این حالت هیچکس نمی تواند آن را کنترل کند و هک کردن شبکه ای به این بزرگی که با متدهای رمزنگاری پیشرفته محافظت می شود نیز تقریبا غیر ممکن خواهد بود.

بیت کوین چگونه کار می‌کند؟

از دیدگاه کاربران عادی، بیت کوین یک برنامه روی گوشی یا کامپیوتر است که از طریق آن قادر به ارسال و دریافت پول خواهند بود. اما در پشت پرده چه اتفاقی رخ میدهد؟

همه چیز توسط بلاکچین که در بالا به آن اشاره کردیم کنترل می شود. این دفتر حساب شامل تمامی تراکنش هایی است که تاکنون پردازش شده اند و به سایر کامپیوترها نیز اجازه می دهد تا اعتبار هر تراکنش را بیازمایند. البته در این سیستم هرکسی می تواند تراکنش ها را با استفاده از توان سخت افزاری خود پردازش کرده و به منظور تشویق، بیت کوین جایزه بگیرد. به این کار اصطلاحا “استخراج” یا Mining میگویند.

بنابراین به شکل ساده هر تراکنشی که هر شخصی با استفاده از بیت کوین انجام میدهد، در دفتر حساب این شبکه که بلاکچین نام دارد ثبت می شود و درستی این تراکنش توسط سایر اعضای این شبکه باید به تایید برسد.

امنیت تراکنش های چگونه تضمین خواهد شد؟

در بالا اشاره کردیم که این تراکنش ها باید به تایید سایرین برسد. اما مکانیزم دیگری نیز وجود دارد که توسط شخص ارسال کننده بیت کوین ها باید اجرا شود. این مکانیزم “امضای تراکنش با کلید خصوصی“ خواهد بود که این کلید تنها در اختیار شما می باشد و نباید آن را به شخص دیگری بدهید. با استفاده از این امضا سایر افراد متوجه خواهند شد که تراکنش مذکور از جانب شماست و صحت آن تایید می شود و همچنین کمک می کند تا دیگر نتوان آن را در بلاکچین تغییر داد.

Bitcoin

بیت کوین ها را کجا نگهداری کنیم؟

برای ذخیره Bitcoin (یا هر ارز دیجیتال دیگر) از کیف پول مخصوص ارزهای دیجیتال استفاده می شود. این کیف پول ها در واقع برنامه هایی هستند که یا روی تلفن همراه و یا روی کامپیوتر شما نصب می شوند. البته نمونه های زیادی نیز وجود دارند که تحت وب می باشند و روی سرورهای شرکت های ارائه دهنده خدمات کیف پول دیجیتال ذخیره می شوند. هر کیف پول یک آدرس دارد که با استفاده از آن دیگران می توانند برای شما پول واریز کنند و یا شما برای آنها.

شاید برای شما سوال باشد که تفاوت این کیف پول ها در چیست. البته این خود نیاز به یک مطلب جامع و کامل دارد اما به صورت ساده توضیحات مختصری خواهیم داد.

کیف پول هایی که روی گوشی موبایل شما نصب می شوند را در هر جایی می توانید همراه خود داشته باشید و از آنها استفاده کنید. البته باید ریسک گم شدن تلفن همراه خود و از دست دادن بیت کوین ها را نیز قبول کنید. به غیر این مورد ریسک حملات هکرها به گوشی شما که بدون شک آنلاین هستند نیز وجود دارد.

کیف پول هایی که روی کامپیوتر شما نصب می شوند از امنیت بیشتری برخوردار هستند. البته به شرط اینکه موارد امنیتی را رعایت کرده و راه های نفوذ هکرها و بدافزارها را تا حد امکان ببندید. اما مشکل این کیف پول ها این است که احتمال دارد در هر جایی نتوانید کامپیوتر خود را همراه داشته باشید.

اما کیف پول های تحت وب نیز وجود دارند که ریسک از دست رفتن سرمایه شما در آنها کم نیست. چرا که کافیست سایت مدنظر توسط هکرها هک شود و سرمایه شما کاملا بر باد برود. صرافی Mt Gox ژاپن یکی از همین نمونه ها بود.

همچنین لازم به ذکر است که بعضی از کیف پول ها از هر سه پلتفرم موبایل، دسکتاپ و تحت وب پشتیبانی می کنند.

جابجایی پول ها به چه صورت است؟

بسیار ساده است. کافیست آدرس کیف پول مقصد را داشته باشید و از موجودی کیف پول خود، مقدار مدنظر را به حساب طرف مقابل واریز کنید. البته همانطور که گفتیم، برای انجام این کار، کلید خصوصی کیف پول خود را باید در اختیار داشته باشید.

چگونه می‌توانیم بیت کوین داشته باشیم؟

استخراج بیت کوین

راه های مختلفی برای خرید و تهیه بیت کوین وجو دارد؛ در زیر به برخی ای آن ها اشاره می کنیم:

خرید از صرافی های بیت کوین: می توانید با پرداخت ارزهای رایج فعلی مثل یورو، دلار، پوند، ین و … از صرافی های مخصوص، بیت کوین بخرید. البته در کشور ما به دلیل وجود تحریم های بانکی و عدم دسترسی به سیستم های پرداخت بین المللی، باید این کار را با استفاده از واسطه های داخل کشور انجام دهید.

خرید مستقیم از اشخاص آشنا: اگر شخصی را میشناسید که بیت کوین دارد، می توانید پول نقد خود را به وی بدهید و از او بخواهید که معادل آن بیت کوین به شما بفروشد. این راهکار در کشور ما و با وجود مشکلات بانکی موثر خواهد بود. اما یادتان باشد که اشخاص قابل اعتماد را برای این کار پیدا کنید نه هر کسی.

معدنچی بیت کوین شوید: بله. می توانید معدنچی بیت کوین (Bitcoin Miner) شوید. البته این کار نیاز به کامپیوتری با سخت افزارهای قدرتمند دارد تا استخراج آن به صرفه باشد. فکر استفاده از این روش با کامپیوترهای معمولی خودتان را به کل فراموش کنید که به جای سود حتی زیان خواهید کرد. چون هزینه برق مصرفی از سود بدست آمده بیشتر خواهد شد.

دریافت از دیگران در قبال ارائه یک سرویس خاص به آنها: اگر با خارج از کشور در تبادلات مالی هستید، این مورد با توجه به مشکلات انتقال وجه به ایران می تواند بسیار راهگشا باشد. به عنوان مثال فرض کنید که ما برای شخصی در کشور هلند، یک دوره آموزش استراتژی طلاچارت را برگزار میکنیم و طرف مقابل به دلیل وجود تحریم ها نمی تواند هزینه دوره را به راحتی به حساب ما واریز کند. در این شرایط ما میتوانیم آدرس کیف پول بیت کوین خود را شخص ساکن هلند بدهیم و از او بخواهیم که معادل هزینه دوره آموزشی را به صورت بیت کوین به کیف پول ما انتقال دهد.

بیت کوین چیست

پس میبینید که حذف بانک ها از چرخه جابجایی پول می تواند کمک واقعا بزرگی در راه مقابله با زورگویی ابرقدرت ها و تحریم های آنها باشد!

اگر زمانی که گوشی یا کامپیوتر شما خاموش باشد و شخصی برای شما Bitcoin بفرستد چه خواهد شد؟
مهم نیست. بلاکچین بیت کوین روی کامپیوتر شما اجرا نمی شود بلکه بین میلیون ها کامپیوتر در سراسر دنیا به صورت 24 ساعته در حال فعالیت است. بنابراین زمانی که این ارز برای شما ارسال میشود، اطلاعات آن روی بلاکچین ثبت خواهد شد و به محض فعال شدن کیف پول شما روی دستگاه تان، اطلاعات از شبکه دانلود شده و بیت کوین های جدید در حسابتان قابل مشاهده خواهند بود.

مزایای بیت کوین چیست؟

آزادی در پرداخت وجه: در هر زمان و در هر مکانی می توانید پول واریز یا دریافت کنید. هر مبلغی را که بخواهید می توانید جابجا کنید و مثل بانک ها سقف انتقال وجه نخواهید داشت. در یک کلام بیت کوین به شما اجازه می دهد که هر کاری که دوست داشتید با پولتان بکنید!

کارمزد پایین: در حال حاضر تراکنش های با کارمزد کمی انجام میگیرند. البته کاربران می توانند برای اینکه تراکنش آنها سریع تر در شبکه پردازش شود، مقداری کارمزد بپردازند.

امنیت و کنترل: شما کنترل کاملی بر تراکنش های خود دارید و امکان ندارد که مجبور به پرداخت هزینه های پیشبینی نشده باشید. مثلا امکان ندارد که ناگهان مقداری از بیت کوین های شما کم شود و بعدا بفهمید که این مقدار کسری به منظور فعال سازی پیامک برای حساب شما بوده باشد؛ چون تنها و تنها خودتان هستید که مشخص می کنید چه مقدار بیت کوین برای چه چیزی خرج کنید. امنیت نیز در بیت کوین نقش مهمی دارد. شما می توانید لایه های امنیتی را با بکاپ گیری از حساب و قرارد دادن کلمات عبور بیشتر کنید.

شفافیت و بی طرفی: تمامی اطلاعات تراکنش ها روی بلاکچین قرار دارند و هر کسی می تواند آنها را ببیند و درستی آنها را بیازماید. از طرفی هیچ شخصی نمی تواند شبکه بیت کوین را دستکاری کند چرا که تماما توسط متدهای رمزنگاری پیشرفته ایمن شده است.

احتمال دارد که سوال های بیشتری در مورد بیت کوین داشته باشید که در این مطلب گنجانده نشده اند. البته این آخرین مطلب طلاچارت در مورد بیت کوین یا سایر ارزهای دیجیتالی نخواهد بود و به مرور زمان مطالب و ویدئوهای بیشتری را اختیار شما همراهان عزیز قرار خواهیم داد.

این مقاله تا چه میزان برای شما مفید بود؟

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن