آموزش‌های عمومیآموزش‌های نوشتاریتحلیل بنیادیتحلیل تکنیکال

برای آموزش بورس از کجا شروع کنیم؟

سال‌های گذشته، سال‌هایی بسیار پر فراز و نشیب برای فعالان عرصه‌های اقتصادی علی‌الخصوص معامله گران بورس بوده است. از اردیبهشت ماه سال 1397 بود که سهام موجود در بازار اقبال خوبی برای رشد قیمت پیدا کردند و عدد شاخص کل بازار از 90,000 به عدد 2,100,000 (بیش از 23 برابر) برسد. در این دوره افراد زیادی وارد بازار بورس شدند و هر کس در حد توان خود سرمایه‌ای را به این بازار تزریق کرد. معامله گران حرفه‌ای در این رشد تاریخی، سودهای نجومی کسب کردند و به گفته عوام بار خودشان را بستند. اما در این میان بسیاری از افراد بودند که نه تنها سودی عایدشان نشد، که سرمایه اصلی آن‌ها به باد رفت. اما واقعاً چرا عده‌ای سود کردند و سایرین حتی با وجود چنین رشدی، متضرر شدند؟ بهتر است در این باره با خودمان رک باشیم و ضررها را به گردن اشخاص مختلف، بازیگران سهام، جو زدگی‌های اقتصادی (بخر بخر و یا بفروش بفروش) نیندازیم و در یک کلام بگوییم که ما از بورس خیلی چیزها را نمی دانستیم و دانشی که باید را نداشتیم. شاید بعضی‌ها بگویند که دیگر کار از کار گذشته و دیگر نمی‌توان کاری کرد ولی با ما همراه باشید تا به این موضوع بپردازیم که برای آموزش بورس باید از کجا شروع کنیم. شروع صحیح و اصولی آموزش چه برای افراد مبتدی و چه برای کسانی که در بورس نا امید شده اند، می تواند کار آمد و مفید باشد و چه بسا ضررها را پله به پله بتوان جبران کرد.

آموزش بورس - نمودار شاخص کل

قدم اول: شناخت بازارهای مالی

شناخت اساسی به ازاهای مالی را می‌توان اولین گام برای ورود به بازار سرمایه‌گذاری و بورس دانست. اینکه ما دقیقاً بدانیم از چه طرقی می‌توانیم سرمایه‌گذاری کنیم؟ میزان ریسک سرمایه‌گذاری روی چه بخش‌هایی از بازارهای مالی بیشتر است و کدام کمتر؟ مهم‌تر از همه روحیه و شخصیت ما به فعالیت در کدام یک از این این روش‌های سرمایه‌گذاری سنخیت بیشتری دارد؟

در بازار سرمایه ما راه‌های متفاوتی برای سرمایه‌گذاری داریم:

  • خریداری اوراق قرضه
  • سرمایه گذاری در صندوق های سرمایه گذاری (صندوق با درآمد ثابت، صندوق سهام و صندوق های مختلط)
  • سرمایه گذاری مستقیم در بورس (خرید و فروش سهام توسط خود شخص)
  • سرمایه گذاری در بازار بورس کالا و انرژی
  • سرمایه گذاری در معاملات آتی
  • سرمایه گذاری در بازارهای سکه، طلا و فلزات گرانبها

پیشنهاد می کنیم حتما و حتما آموزش مربوط به آموزش بازارهای مالی فرادرس را در این زمینه مشاهده بفرمایید.

آموزش بازارهای مالی - آموزش بورس فراردس

قدم دوم: انتخاب شیوه آنالیز و بررسی سهام و شرکت ها

در گام بعدی باید ببنییم که قصد داریم تا به چه شکلی روی قیمت سهام و شرکت ها آنالیز داشته باشیم؛ به طور کلی دو راه برای این موضوع وجود دارد:

  1. تحلیل تکنیکال Technical Analysis
  2. تحلیل فاندامنتال Fundamental Analysis

تحلیل تکنیکال چیست؟

تحلیل تکنیکال در واقع کار برو روی نمودارهای قیمتی سهام است و بر اساس رفتار گذشته نومدار سعی در پیش بینی (نه پیشگویی) قیمت سهام دارد. یک تحلیلگر تکنیکال  صرف نظر از خبرها و رویدادهای سیاسی و اقتصادی به تحلیل های خود متکی است و بر اساس رفتار گدذشته قیمت، سعی در انتخاب بهترین موقعیت برای سرمایه گذاری و کسب سود را دارد. در تحلیل تکنیکال سه اصل اساسی وجود دارد:

  1. قیمت سهام همه‌چیز را منعکس می‌کند (همه‌چیز در قیمت لحاظ شده است و نیازی به پیگیری اخبار روزانه نیست)
  2. قیمت‌ها براساس روندها حرکت می‌کنند (تغییرات قیمت  هیچ گاه تصادفی نیستند و همیشه یک روندی را دنبال می کنند)
  3. تاریخ تکرار می‌شود (واکنش های تکراری به محرک‌های مشابه در گذشته بازار مدام تکرار می شوند)

برای آموزش در این زمینه پیشنهاد می کنیم حتما آموزش تحلیل تکنیکال فرادرس را مشاهده بفرمایید.

تحلیل فاندامنتال چیست؟

تحلیل فاندامنتال به بررسی دقیق صورت های مالی یک شرکت با در نظر گرفتن وضعیت اقتصادی و شرایط سیاستی حاکم بر آن سهم (بعضا کشور) می باشد. یک تحلیلگر فاندامنتال با استفاده از صورت های مالی و میزان سود و زیان یک شرکت، ارزش خالص آن سهام آن شرکت را برآورد کرده و سعی می کند با خرید در زمان مناسب، سود خود را کسب کند.

آموزش بورس با تحلیل تکنیکال یا تحلیل فاندامنتال؟

آموزش بورس یا تحلیل تکنیکال یا فاندامنتال؟

بهترین پاسخ در این زمینه توسط خود شما تعیین می شود. اگر به مسائل و آموزش‌های حسابداری، اقتصاد و پیگیری اخبار اقتصادی علاقه دارید، مطمئنا بهترین گزینه برای شما انتخاب آموزش تحلیل بنیادی می باشد. اگر در محاسبات ریاضی خوب هستید و کار با نمودارها برای شما جذابیت دارد، تحلیل تکنیکال می تواند بهترین گزینه برای پیشرفت شما در این زمینه باشد.

البته لازم به ذکر است که وجود برخی مسائل مانند عدم شفافیت کافی در صورت های مالی، تاثیر معکوس اخبار بر روی برخی سهام و بعضا نیاز به صبر و شکیبایی طولانی برای رسیدن قیمت یک سهم به ارزش ذاتی خود، بسیاری از سهامداران و تحلیلگران بازار، تحلیل تکنیکال را بهترین گزینه برای فعالیت در بازارهای مالی می دانند.

یکی دیگر از مزیت هایی که جاذبه بیشتری برای تحلیلگران تکنیکال به آموزش در این حیطه ایجاد کرده است، انتخاب مدت زمان معامله است. یه معامله گر تکنیکال می تواند بر اساس روحیه خود انتخاب کند که معاملات خود را در سه بازه زمانی بلند مدت، کوتاه مدت و معاملات نوسانی انجام دهد.

قدم سوم: مدیریت سرمایه

آموزش بورس فراردس - مدیریت سرمایه

گام بعدی که در واقع مهم ترین گام در عرصه های تحلیل و معامله در بازار بورس است،آموزش مدیریت سرمایه می باشد. بسیاری از معامله گران تا قدم دوم به خوبی پیش می روند و تمامی اصول مربوط به تحلیل تکنیکال یا فاندامنتال را به خوبی می آموزند. سپس بدون در نظر گرفتن مدیریت سرمایه و ریسک، اقدام به خرید یا فروش سهم خود می کنند و تجربه ثابت کرده است که بیشترین ضرر را ای افراد می کنند. اما چرا؟

برای پاسخ به این سوال بهتر است افراد را به سه دسته تقسیم کنیم:

1- معامله گران مبتدی و نا آشنا به آموزش بورس

دسته اول ممکن است بنا اقبال خوب خود در چند معامله سود کنند ولی بعد از دیدن اولین ضررها به سرعت سرمایه خود را زا بازار بیرون میک کشند و ممکن است دیگر هیچ وقت وارد بازار نشوند.

2- معامله گران حرفه ای و آشنا به مدیریت سرمایه

این دسته معامله گرانی هستند که برای معاملات خود حد ضرر ترسیم می کنند و با مدیریتی که بر انواع و تعداد سهام خود دارند، بیشترین سود را از بازار می گیرند. این معامله گران هم ممکن است ضررهای زیادی کنند ولی با مدیریتی که روی مدیریت سرمایه و قرار دادن حد ضرر دارند، میزان ضررهایشان را به حداقل می رسانند.

3- معامله گران آشنا به مبانی تحلیل و نا آشنا به مدیریت سرمایه

دسته سوم هم مانند دسته دوم هم سود می‌کنند و هم ضرر ولی موضوعی که اهمیت فراروانی دارد، آن‌ها بدون رعایت مدیریت سرمایه و گذاشتن حد ضرر، در ضررها بسیار صبور هستند و با تعصب روی تحلیل خود پافشاری می‌کنند. صرف نظر از اینکه تأیید شدن تحلیل و سود کردن یک سوی معامله گری است و سوی دیگر آن ضرر در معامله است که باید در منطقی‌ترین نقطه جلوی آن را گرفت و از معامله خارج شد.

کلام آخر

آموزش بورس فرادرس

آموزش بورس و کسب مهارت در معامله را می توان مهم ترین و اصلی ترین مسئله برای شروع فعالیت در بازار بورس دانست. شاید قویا بتوان از فرادرس به عنوان مرکزی نام برد که به بهترین شکل ممکن آموزش های فراوانی را برای مخاطبین خود ارائه داده است، نام برد. تمامی آموزش های مرتبط با بازارهای مالی و سرمایه گذاری در بوررس فراردس را شما می توانید در این لینک(+) مشاهده بفرمایید. ما نیز در سایت حد ضررهای بازار از آموزش های فرادرس در زمینه بورس استفاده های فراوانی برده ایم.

این مقاله تا چه میزان برای شما مفید بود؟

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن