آموزش‌های عمومیآموزش‌های نوشتاریتحلیل بنیادیتحلیل تکنیکال

افزایش سرمایه از محل سود انباشته (سهام جایزه) چگونه است؟

افزایش سرمایه از محل سود انباشته از بهترین انواع افزایش سرمایه برای سهامداران و تأمین منابع مالی شرکت‌ها می باشد. این روش با توجه به اینکه پس از افزایش سرمایه به سهامداران سهام جایزه تعلق میگیرد از افزایش سرمایه های محبوب سهامداران به شمار میرود. ما در این مقاله قصد داریم به بررسی افزایش سرمایه از طریق ارائه سهام جایزه چیست بپردازیم و ببینیم تاثیر افزایش سرمایه از محل سود انباشته بر قیمت سهام چگونه است و قیمت سهم بعد از افزایش سرمایه از طریق سهام جایزه چه تغییری خواهد کرد همچنین فرمول افزایش سرمایه از محل سود انباشته را خواهیم گفت.

منظور از افزایش سرمایه از محل سود انباشته و سهام جایزه چیست؟

همانطور که در مقالات گذشته هم توضیح دادیم بر اساس قانون تجارت شرکت های سهامی وظیفه دارند درصدی از سود به دست آمده را بصورت سالیانه ذخیره کنند. سود مذکور در صورت های مالی شرکت تحت عنوان سود انباشته ثبت میگردد. زمانی که سود انباشته شرکت به میزان قابل قبولی برسد، شرکت این پول را به حساب سرمایه منتقل می کند و با انتشار اوراق سهام جدید و افزایش سرمایه از طریق سهام جایزه، ارزش اسمی شرکت را افزایش و منابع مورد نیاز خود را تامین می کند.

سود انباشته چیست

طبق آنچه گفته شد با افزایش سرمایه از طریق سهام جایزه نقدینگی تازه ای به شرکت وارد نخواهد شد و چون با افزایش سرمایه از این طریق سهامداران پولی بابت سهام جدید خود پرداخت نمی کنند و اکثریت سهامداران معتقدند افزایش سرمایه از محل سود انباشته خوب است. به سهام جدیدی که از طریق افزایش سرمایه از طریق سهام جایزه به سهامدار تعلق می گیرد، سهام جایزه می گویند.

در روش سهام جایزه از نظر تئوریک مقدار دارایی های شما تغییر نخواهد کرد، یا به زبان ساده به همان نسبتی که تعداد سهام افزایش می یابد قیمت سهام کم می شود.

تاثیر افزایش سرمایه از محل سود انباشته بر قیمت سهم

فرمول افزایش سرمایه از محل سود انباشته: فرمول محاسبه قیمت جدید هر سهم بعد از افزایش سرمایه از محل سود انباشته به شرح زیر می باشد:

فرمول افزایش سرمایه از سود انباشته

آیا افزایش سرمایه از طریق سهام جایزه خوب است؟

مهم‌ترین ویژگی‌های افزایش سرمایه از محل سود انباشته به شرح زیر می باشد:

  • کمک به بهبود سودآوری شرکت
  • سرعت گرفتن فرایند توسعه
  • عدم ورود نقدینگی از خارج شرکت
  • عدم نیاز به پرداخت قیمت اسمی سهم

همانور که مشاهده کردید این نوع افزایش سرمایه مزایای زیادی دارد و از بهترین انواع افزایش سرمایه از دید سهامداران و شرکت به حساب می آید. می توان گفت سهام جایزه مقداری از سود تقسیمی سالیانه شرکت ها است که اندوخته شده و بین سهامداران تقسیم نشده است و در حسابی به نام حساب اندوخته ذخیره می شود گاهی نیز شرکت‌ها به‌جای تعدیل سودهای غیرعملیاتی، آن‌ها را در حساب انباشته شرکت ذخیره می‌کنند تا در در افزایش سرمایه از این محل استفاده کنند. وقتی که مبلغ موجود در حساب اندوخته به مقدار قابل توجهی برسد شرکت این مبالغ را به حساب سرمایه منتقل کرده و با انتشار اوراق سهام جدید، ارزش اسمی شرکت را افزایش می‌دهند. در واقع در این روش نقدینگی وارد شرکت نمی شود. همان طور که گفته شد سهام جایزه به تمامی سهامداران تعلق می گیرد اما برای فروش سهام جایزه باید تا زمان تبدیل‌شدن به سهام عادی صبر کنند و بعد تصمیم به فروش یا نگهداری سهام جایزه نمایند.

این مقاله تا چه میزان برای شما مفید بود؟

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن